(SVAR-VINJETT) Replik till Magnus Häggblads inlägg i Piteå-Tidningen den 13 augusti.
Du tillskriver mig allt för stor betydelse om att jag av egen makt kan förändra problemen i den svenska åkerinäringen. Som bekant styrs landet av politiken och de politiker som sitter i riksdagen, exempelvis Sverigedemokraternas representanter, inte av ett fackförbund. Ditt inlägg innehåller ett antal faktafel, inget parti omnämns men nazistiska krafter omnämns, menar du att jag därigenom indirekt anger Sverigedemokraterna? SD är ett nationalistiskt parti men vill ni anses som nazistiska går det säkert bra.
Du skriver att jag inte omnämner åkerinäringen i mitt inlägg, vilket är märkligt, då sista tredjedelen handlar om åkerinäringen. Vad gäller valet, jag skriver att folk måste gå och rösta, inte hur de ska rösta. Det är upp till var och en att avgöra tack vare rösträtten.
Det Transportarbetareförbundet har gjort och fortfarande gör är att skriva debattartiklar i frågan, lyfta problemet medialt vilket gjort att ett antal tv-inslag och program gjorts om den illegala inrikestrafiken. Politiskt verkar Transportarbetareförbundet för att påverka politiken i kommun, landsting, riksdag och EU. Vi har gjort det med så stor framgång man kan vänta sig av ett fackförbund, med tanke på att i LO/Socialdemokraterna 10 punktsprogram , ordning och reda på svensk arbetsmarknad, berör 8 punkter vår bransch. Vi har även manifesterat i hela landet på olika sätt i Malmö, Göteborg, Gällivare och Lappeasuando om åkerinäringen och infrastruktur. Allt med stor framgång.
Det är endast ett fåtal av de åtgärder vi vidtagit för att skapa en förändring i åkerinäringen. Motionerna om klampning av bilar kommer från Transportarbetareförbundet som nu är bestämt i riksdagen. Nu är det upp till regeringen att se till att det blir inskrivet i lagen att polisen får ”klampa”, låsa fast, lastbilar i 24 timmar. Vi har manifesterat vid olika tillfällen runt om i landet och på Nolia i Piteå pratade vi en hel dag om problemet. Jag upplyste dig om allt detta, utanför SAP/LO montern, exakt vad vi gör för att lyfta problemet. Det skriver du inget om.
Utöver detta arbetar vi internationellt med att förändra situationen med den illegala inrikestrafiken som bryter regelmässigt mot Cabotagereglerna. Dessa regler vill den sittande regeringen ta bort, därmed släppa inrikestrafiken fri, vilket skulle få förödande konsekvenser. Som fackförbund blir det svårt att driva frågor när man blir motarbetade av partier som sitter i riksdagen, regeringen och Sverigedemokraterna som gärna ser en begränsning i vad fackförbunden kan göra, som vill rasera den svenska modellen där arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer avgör spelplanen för arbetstagarna – inte politiken.
Trots att Transportarbetareförbundet är en fackförening och inte sitter i riksdagen, har vi lyckats påverka och förändra problemet. Vad har Sverigedemokraterna åstadkommit under era fyra år i riksdagen i frågan?