Vi har fått en ny arbetsmarknadsminister. Vi hoppas Elisabeth Svantesson går till botten med Arbetsförmedlingens situation. Från olika håll kommer kommentarer som bekräftar att det finns mer att önska vad gäller Arbetsförmedlingens arbete. Vi hör arbetsförmedlare säga att de har svårt att utföra sitt jobb. Det är viktigt att komma ihåg att ytterst är det regeringen som ansvarar för myndighetens arbete. Nu ser vi att Arbetsförmedlingen står inför två alternativ, fortsätta som förut eller börja om från början.
Arbetslösheten är högre än på länge. Vi behöver skapa fler jobb och arbetsmarknaden samt jobbsökarprocessen blir alltmer komplex. Det är många parametrar som ska stämma för att vi ska få en sund arbetsmarknad. För att få ordning på arbetsmarknadspolitiken behöver politikerna röra om i grytan. Vi behöver politiker som vågar ta tag i den situation som Arbetsförmedlingen befinner sig i. Vi har hört att Arbetsförmedlingen ser arbetslösa som sina kunder. Framförallt behöver då en de viktigaste frågorna besvaras: Hur ska myndigheten arbeta för att hjälpa sina kunder? För detta krävs en gedigen utredning som tydligt besvarar vilket uppdrag myndigheten har samt att man verkligen börjar lyssna mer på "kunderna".
Ett alternativ är att låta Arbetsförmedlingen fungera mer eller mindre som förut. Myndigheten fortsätter att arbeta efter gamla riktlinjer och kämpar på med sitt stora uppdrag. Frågan kvarstår också om Arbetsförmedlingen är en kontrollfunktion eller om de är till för arbetslösa. Det resulterar i en myndighet som brottas med sin historia och det sätter käppar i hjulet. Det blir svårare att se omvärlden med nya ögon.
Om Arbetsförmedlingen ser arbetssökande som sina kunder behöver de tänka ur ett kundperspektiv. Då gäller det att hela tiden ligga i för att få nöjda kunder. Som kund har man rätt att förvänta sig service för sina pengar. Arbetsförmedlingens kunder får annars börja leta efter andra alternativ om de inte får valuta för sina skattepengar.
Ett annat alternativ är att lägga ned Arbetsförmedlingen till förmån för något helt nytt. Det är dags att se över hur Arbetsförmedlingen ska fungera för att hjälpa sina kunder på ett framgångsrikt sätt. Vi behöver en myndighet som får ett tydligt uppdrag från regeringen. Arbetsmarknadsministern bör se dessa faktorer som sin största utmaning. Börja från noll och ta fram förutsättningar som resulterar i en kreativ arbetsmarknad.
Vi ser gärna att arbetsmarknadsministern praktiserar hos Arbetsförmedlingen under en tid. Gå även ut och fråga hur intressenterna vill att myndigheten ska fungera. Låt arbetslösa få en stor roll i förändringsarbetet. Dessa åtgärder ger oss en förankring i verkligheten. Sedan är det dags att bygga upp Arbetsförmedlingen från grunden. En grund som baseras på kunskap om vår komplexa arbetsmarknad. Vi behöver en myndighet som kan stödja arbetslösa på individnivå i jakten på ett nytt arbete. För det krävs att regeringen vågar erkänna att Arbetsförmedlingen behöver en ordentlig omstrukturering för att få nöjda kunder.
Sammanfattningsvis menar vi att det är dags för ”Nya Arbetsförmedlingen” som bör få ett nytt namn. För det fordras en nystart som innebär att det inte görs något halvdant. Utför i stället ett digert förändringsarbete som resulterar i nöjda kunder. Det arbetet ansvarar regeringen för. Frågan är om det arbetet ska ske i gamla hjulspår eller ska nya vindar få tillfälle att blåsa?