Klyftorna kan inte ignoreras
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är väl känt att en järnvägssatsning minimalt påverkar den globala nedsmutsningen, däremot utgör biltrafiken en stor miljöfara, men istället bygger man ut motorvägarna runt Stockholm och Mälardalen som förvärrar utsläppen tvärt emot all expertis som varnar för detta.
På punkt efter punkt visar Pehr-Birger Nilsson hur systemförändringen pågår och den pågår i allt snabbare takt. Erik Berg måste befinna sig i en drömvärld, när han påstår att den förra regeringen ökade klassklyftorna.
Riksdagens analystjänst har nyligen gjort en undersökning som visar att den tiondel som har de lägsta inkomsterna, under 79 500 kronor, tillsammans får 2,5 procent av den totala skattesänkningen som görs i vårbudgeten. Det kan jämföras med den tiondel som tjänar över 434 000 kronor som får en skattesänkning på, hör och häpna 47 procent.
Detta är, Erik Berg, en klyfta som du har svårt att ignorera och detta är alliansens väg att systemförändra Sverige på de arbetslösas, de sjukskrivnas och pensionärernas bekostnad. De får betala skattesänkningen och slopande av förmögenhetsskatten för välbesuttna personer.
Erik Berg talar om bidragsberoende, det är vad ni borgerliga använder i retoriken. Men a-kassa och sjukersättning är en försäkring som träder i kraft vid arbetslöshet och sjukdom. Ordvalet "bidrag" är en kränkning som Maud Olofsson och andra allianspolitiker använder mot personer som har det svårt, en typisk högersyn som den "nya arbetarregeringen"så frenetiskt vill genomföra.
Miljarden till äldrevården vill regeringen ha kredit för, men nu är det så att pensionärerna själva får bekosta denna miljard genom högre skatt än en förvärvsarbetande i samma inkomstläge. Ett sätt att manipulera med siffror som de tror att svenska folket går på, opponionssiffrorna för alliansregeringen talar mot den förda politiken.
Alliansregeringen hastar nu fram en försäljning av statliga bolag i en takt av 250 miljarder. Företag som det svenska folket med stor möda har byggt upp. Samtidigt fattas det pengar till infrastruktursatsningar. Detta arrangemang går inte ihop. En dålig affär som vi i framtiden får kännas vid.