Kassörskorna får ta smällen

Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) har under hösten genomfört en omfattande folkölskontroll i Stockholm. Våra minderåriga UNF:are försökte i 97 butiker köpa öl trots att man inte hade åldern inne.

Piteå2005-11-23 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Resultatet av kontrollen var nedslående, men inte förvånande. I 39 av butikerna fick vi, utan problem, köpa ett sexpack folköl med alkoholhalten 3,5 volymprocent. <br /><br />Ända sedan 1980-talet har vi i UNF gång på gång bevisat hur lätt det är för ungdomar att köpa folköl i våra livsmedelsbutiker, såväl hos de stora kedjorna som i de små kvartersbutikerna. Handlarna har precis lika länge lovat bättring och att man ska se över sina rutiner, men inga verkningsfulla krafttag har uppenbarligen tagits. Man är precis lika usla på att kolla leg i dag som man var för 20 år sedan. <br /><br /><br /><br />Det är viktigt att poängtera att vi från UNF:s sida inte är ute efter att sätta dit enskild kassapersonal. Problemet är större än så. Butiksägarna tar inte sitt ansvar och ser till att det finns tillräcklig information och utbildning för sina anställda. Samtidigt är det svårt att utbilda och informera alla när det är en så stor omsättning av personal som det ofta är inom livsmedelshandeln. Kommunerna, som har tillsynsansvaret, gör inte heller sitt jobb. Under 2003 genomförde 58 av Sveriges kommuner inte ett enda tillsynsbesök, trots att man enligt lag är skyldig att göra det.<br /><br />Jag har själv jobbat flera år i kassan i en livsmedelsbutik, så jag vet att det inte är något lätt jobb. Som anställd i en livsmedelsaffär ska man i dag inte bara sälja mat. Man ska dessutom vara både postkontor, spelbutik och turistbyrå. Det är mycket att hålla reda på och ofta en pressad arbetssituation. Man är inte mer än människa, men det är ingen ursäkt för att sälja folköl till minderåriga!<br /><br /><br /><br />UNF har, med stöd från Socialstyrelsen, under tre år drivit ett nationellt folkölsprojekt som testar och utvärderar två metoder för att minska folkölsförsäljningen till minderåriga. Stommen i projektet är ideellt arbetande UNF-medlemmar och deras hårda jobb med återkommande kontroller ger effekt. Andelen butiker som säljer folköl till minderåriga minskar stadigt när vi aktivt driver frågan i en kommun. Men så fort det blir ett par månaders uppehåll i arbetet återgår siffrorna med en gång till skrämmande höga nivåer. Det krävs alltså hårt och kontinuerligt arbete utifrån för att butikerna ska skärpa sig och så fort de inte har den blåslampan på sig blir de lika slapphänta med folkölshanteringen som innan.<br /><br /><br /><br />UNF kan inte göra kommunernas tillsynsjobb i alla Sveriges 289 kommuner. Det finns ett enkelt och effektivt sätt att lösa den här problematiken på, det är att flytta folkölet till Systembolaget. Där har man bra rutiner för ålderskontroll och egentillsyn. Då behöver inte kassörskan i livsmedelsbutiken fundera på om han eller hon har glömt att begära leg, dessutom slipper de oroa sig för att våga fråga om leg när det kommer ett stökigt ungdomsgäng sent på kvällen och man är ensam kvar i kassan. Samtidigt slipper våra kommuner lägga resurser på folkölstillsyn utan de pengarna kan i stället gå till bra fritidsverksamhet för ungdomar.<br /><br /><br /><br />Så för både kommunernas, kassörskornas och ungdomarnas skull: folkölet till Systembolaget!<br /><br />
Läs mer om