Vänsterpartiet i Norrbotten, Västerbotten och Jämtland genomför nu under dagarna 20-23 augusti en Inlandsbaneturné. Vi gör det för inlandets överlevnad. Inlandsbanan kan illustrera inlandets behov och möjligheter - Inlandsbanan har framtiden för sig. Gruvbolag och skogbolag säger att en upprustning av Inlandsbanan är nödvändig för att möta det ökande behovet av godstransporter och kräver i en gemensam skrivelse att sträckan Arvidsjaur-Jörn öppnas för godstrafik, en sträcka på 76 kilometer. Upprustningen beräknas kosta cirka 66 miljoner kronor.
På den 130 mil långa Inlandsbanan finns det en 29 kilometer sträcka mellan Arvidsjaur och Jokkmokk med bärighet på endast 16 tons stax (största tillåtna axellast). Om den aktuella sträckan fick en bärighet på minst 20 ton stax skulle sträckan Arvidsjaur-Gällivare kunna fungera som en attraktiv transportmöjlighet i de fall ett längre stopp skulle uppstå på stambanan genom övre Norrland mellan Boden och Vännäs. I dag finns inga alternativa körvägar! Vid ett stopp skulle till exempel SSAB tvingas stoppa sin produktion av stålämnen då huvuddelen av dessa skall transporteras per järnväg till Borlänge i Dalarna. Sträckan behövs även för att kunna förse till exempel Gällivare och Kiruna med biobränsle (fossilfritt) från inlandet till deras energiförsörjning.
För att kunna bedriva någon form av godstrafik på järnväg krävs en bärighet på 20 tons stax. För att åtgärda denna felande länk på Inlandsbanan behövs det bytas slipers, ny räls monteras, underlagsplattor och komplettera ballasten på den 29 kilometer långa sträckan. Kommunalägda Inlandsbanan AB har beräknat att det kommer kosta cirka 40 miljoner kronor för att genomföra de aktuella åtgärderna. Länsstyrelsen har bidragit med fem miljoner och upprustningen beräknas klar i september 2012.
Sammanfattningsvis är Inlandsbanan i stort behov av extra satsningar på 100-150 miljoner utöver de 100 miljoner som årligen anslås, dessa pengar behövs nämligen för det reguljära underhållet. En väldigt liten summa i järnvägssammanhang!