Hur blir det med patientsäkerheten?

Piteå2011-03-23 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Få i Norrland vet om att vid plötslig allvarlig sjukdom eller olycka som kräver specialistsjukvård kanske den drabbade inte kan få den hjälp som behövs på grund av att ambulansflyget inte fungerar på nätter och helger. Sedan knappt ett år tillbaka har inte landstingen i norr tillgång till alla flygplatser dygnet runt vid akuta sjuktransporter. Det är ett allvarligt problem som hotar patientsäkerheten, redan har incidenter inträffat som i minst två fall lett till Lex
Maria anmälan.

Det är av yttersta vikt att viktiga och livsavgörande sjuktransporter kan utföras med den uppbyggda struktur med bland annat Umeå universitets sjukhus med olika speciella kompetenser för behoven av specialist sjukvård som byggts upp.

De fyra nordliga landstingen har under hösten gemensamt krävt att staten tar sitt ansvar för att se till att landstingen ska som tidigare ha tillgång till alla flygplatser dygnet runt vid akuta sjuktransporter. Förr kunde landstingets sjuktransportansvariga ringa till exempel Lycksele eller Gällivare kommun för att öppna flygplatsen, det har nu i stort sett blivit omöjligt. Orsaken är att riksdagen beslöt 3 december 2009 i enlighet med regeringens förslag att dela Luftfartsverket och bolagisera flygplatsverksamheten det var viktigare än patientsäkerheten.

Socialminister Göran Hägglund anför i debatten den 15 mars att det i huvudsak är landstingen som har ansvar för struktur och organisation av transporter inom hälso- och sjukvården, det finns som han ser inga skäl som skulle motivera att vi frångår landstingens ansvar för att styra och finansiera hälso- och sjukvården. Socialministern visade i debatten att han inte har insikt i bekymren som ambulansflyget brottats med under ett års tid. Regeringen drev igenom förändringen utan att ta hänsyn till remiss lämnarnas synpunkter på svårigheten med många huvudmän.

Redan för två år sedan lade Transportstyrelsen fram ett förslag till regeringen som innebär att staten skulle ta ansvar för grundläggande dygnetruntberedskap i hela landet. Kring det förslaget har hittills inget hänt även om det nu påstås vara ett arbete med tio prioriterade beredskapsflygplatser med ledning av statsrådet Catharina Elmsäter Svärd, men alla de andra flygplatserna som Lycksele, Vilhelmina, Skellefteå, Gällivare med fler? I förslaget från Transportstyrelsen nämns inte de kommunala flygplatserna. Det måste vara så att staten tar ansvar även för dessa.

Regeringen har i över två år varit medvetna om sjuktransport bekymren till specialistsjukvården i norra sjukvårdsregionen. Nu är det dags att socialministern och infrastrukturministern sätter igång ett arbete för att inte fler oskyldiga medborgare ska drabbas av den ogenomtänkta bolagiseringen av Luftfartsverket.

Läs mer om