Nu har tusentals skolelever börjat höstens skolstudier. För många väntar ett bra skolår där de får utvecklas och lära sig de kunskaper som de behöver i framtiden men för alltför många så blir det ett skolår med tuffa utmaningar och svårigheter.
Sverige är ett av de länder i världen som satsar allra mest på skola och utbildning. Detta är något som vi ska vara stolta över samtidigt som vi inte får blunda för de problem som också finns i skolan. För oss moderater är pedagogisk och organisatorisk mångfald i kombination med en likvärdig skola i hela landet, ökat fokus på kunskap, och en förbättrad studie- och arbetsmiljö i skolan några av de frågor som är viktigast att arbeta med i framtiden.
En reform som redan genomförts är ett moderniserat betygssystem redan från årskurs 6. Problemen med det gamla betygssystemet var att betygen kom för sent och i för få steg. Fördelarna med att tidigarelägga betygsättningen är många, kunskapsluckor kan upptäckas tidigare så att rätt åtgärder kan sättas in. Redan 2009 infördes nationella prov i svenska och matematik från årskurs 3. Detta förstärks nu med nationella prov från årskurs 6 också i SO och NO. Precis som med betyg så är de nationella proven i första hand verktyg för att tidigt se vilka som behöver extra hjälp i skolan.
Det finns många bra skolor i Norrbotten, såväl fristående som kommunala. Det viktigaste är inte driftsformen utan att skolorna fungerar bra och ger de kunskaper som eleverna behöver. Därför så har regeringen förstärkt de fristående skolorna rättssäkerhet samtidigt som vi har skärpt kunskapskontrollen och inspektionen av samtliga skolor. Varken en kommunal eller fristående skola ska kunna få fortsätta som vanligt om de konsekvent misslyckas med de mål som finns uppställda i skollag och läroplan.
Skolan är en av Sveriges största och samtidigt ibland tuffaste arbetsmiljöer. För att förbättra skolmiljön så har regeringen satsat 40 miljoner kronor extra på evidensbaserat anti-mobbningsarbete och numer kan elever som mobbar andra i yttersta fall tvingas byta skola ifall mobbningen inte upphör. Vi har också gett lärarna ökade befogenheter för att upprätthålla ordningen i klassrummet genom att ge dem rätt att beslagta störande föremål som exempelvis mobiltelefoner.
Ska Sverige få världens bästa skola krävs det att vi från politiskt håll både ger lärare och skolledare möjlighet att utveckla skolan samtidigt som vi från statens sida inte får vika från vårt ansvar att genom kontinuerlig uppföljning och utvärdering se till att varje elev får den utbildning som han eller hon förtjänar.