Förbifartspengarna behövs i hela Sverige

Piteå2014-12-19 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den så kallade ”förbifarten” i Stockholm skulle bli Sveriges dyraste motorväg men är redan en föråldrad lösning för en växande storstad. Om förbifartspengarna överförs till kollektivtrafik blir det pengar över för infrastruktursatsningar runtom i hela landet. När trängselskatten infördes lovades Stockholmarna att intäkterna skulle användas även till buss och tunnelbana. Men nu planeras alla pengarna, 30 miljarder kronor under 40 års tid satsas på vägar, huvudsakligen till motorvägstunneln \"förbifart Stockholm\". Men inte ens det räcker. Även statliga investeringspengar måste skjutas till.

Bilen är viktig på landsbygden men i en miljonstad är det inte smart att alla skall köra till jobbet i sin egen bil. Stockholm behöver nya spårvägar och utbyggd tunnelbana. Trängselavgifterna räcker till detta om \"förbifarten\" stoppas. Då kan statliga infrastrukturpengar frigöras till andra satsningar som till exempel Norrbotniabanan, dubbelspår på Ostkustbanan, Dalabanan, nya snabba spår Stockholm-Linköping-Borås- Göteborg och Stockholm-Jönköping- Malmö.

Regeringen har skjutit upp bygget av \"förbifarten\" för att se över miljardrullningen. Stockholms stad vill nu ta en del av trängselavgifterna till kollektivtrafiken. Men landstinget i Stockholm som styrs av Alliansen är inte intresserade trots att de står inför kraftiga nedskärningar i kollektivtrafiken. 1 000 bussar om dagen skall bort jämfört med SL:s plan, samtidigt måste tunnelbanetågen glesas ut. Detta samtidigt som Stockholm växer med en busslast människor - varje dag!

Sverigedemokraterna talade sig varma för glesbygden och för pensionärer i valrörelsen. Men nu planerar de att rösta med Alliansen för att sätta igång bygget av \" förbifarten\" innan översynen av ekonomin genomförts. De förstår kanske inte att det är ett svek mot landsbygden och mot alla låginkomsttagare och pensionärer i Stockholm som trängs i tunnelbanan.

Läs mer om