Hur mycket kan kommunerna i Norrbotten spara genom att satsa på framtidens socialtjänst? Genom att förändra arbetssättet i socialtjänsten och lägga fokus på arbetsvillkoren för medarbetarna, kan kommunerna i Norrbotten spara stora summor pengar. När medarbetarnas villkor blir bättre leder det nämligen till att människor som länge varit beroende av ekonomiskt bistånd själva kan stå för sin försörjning.
Vision har låtit utvärdera ett projekt inom socialtjänsten i Gävle. Där tog personalen för två år sedan initiativ till ett förändrat arbetssätt och en arbetsgrupp fick i uppdrag att arbeta med personer som stod långt från arbetsmarknaden. Målet var att stärka människors möjligheter till egen försörjning.
Socialtjänsten i Gävle valde att fokusera på medarbetarnas arbetsvillkor genom:
En hanterbar ärendemängd. Medarbetarna i projektet hade mellan 40 och 50 procent färre ärenden per handläggare än kollegorna.
Stärkt kollegialt stöd. Medarbetarna i projektet fick ökade möjligheter att arbeta i team med kompletterande erfarenheter och kompetenser.
Ökad klienttid. Medarbetarna i projektet la 16 procent av arbetstiden på direkt klienttid, jämfört med kollegornas 12,6 procent.
Bättre kontakter med andra myndigheter. Medarbetarna i projektet hade ett tätare samarbete med till exempel Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Och i en utvärdering som ett revisions- och rådgivningsföretaget har gjort på uppdrag av Vision, blir det tydligt att vinsterna som går att uppnå genom att förbättra medarbetarnas villkor är stora. Samtidigt som medarbetarna i socialtjänsten upplevde att deras arbetsbelastning minskade, kunde nämligen flera personer efter många år med ekonomiskt bistånd gå vidare till annan försörjning och få förbättrade livsvillkor.
I Norrbotten var 40 procent av de som mottog ekonomiskt bistånd 2014, långtidsberoende, alltså i behov av ekonomiskt stöd under mer än tio månader per år. Nu undrar vi, hur mycket kan kommunerna i länet tjäna på ett förändrat arbetssätt inom framtidens socialtjänst? Vi samarbetar gärna för att förbättra medarbetarnas arbetsvillkor och därmed uppnå såväl samhällsekonomiska som mänskliga vinster. Framtidens socialtjänst bygger vi tillsammans!