Samhället upphandlar tjänster för över 500 miljarder kronor varje år. Med sådana enorma summor i omlopp har politikerna ett stort ansvar att se till att de tjänster som upphandlas också utförs av människor med bra villkor och goda anställningsförhållanden. Moderaterna och övriga allianspartier har inte tagit det ansvaret.
Detta gäller inte minst för att garantera kvaliteten för de som använder färdtjänsten och andra samhällsbetalda resor. I takt med att förarnas villkor försämrats har också brukarnas klagomål skjutit i höjden.
Taxibranschen har blivit själva symbolen för det oreglerade marknadskaoset. De anställda förarna avlönas allt oftare med procentlön och får endast betalt när kunden sitter i bilen. Konsekvensen blir många oavlönade timmar bakom ratten varje dag och timlöner så låga som 50 kronor. Samtidigt går schysta företag under då de som erbjuder sina anställda bra villkor inte längre kan konkurrera vid offentliga upphandlingar.
Det sorgligaste av allt är att det är våra egna skattepengar som är motorn i den här olyckliga ordningen. Samhällsbetalda resor, som exempelvis färdtjänst och skolskjutsar, står för cirka 50 procent av taxinäringens totala omsättning. Många stora taxiföretag har som affärsidé att vid upphandlingar erbjuda en rabatt på upp till 70 procent av vad en vanlig kund får betala.
Transport vill se två tydliga lagändringar för att få ordning på taxikaoset:
Vi har idag striktare regler för att transportera tungt gods än för att köra våra barn till skolan. Procentlön och ackord är direkt olämpligt i trafiken. Och att vi idag har det som standard för de som kör samhällets mest utsatta är inget annat än en skandal. Med en fast lön undviks stress, brukarna får den service de förtjänar och förarna får en dräglig arbetsmiljö.
Kollektivavtalskrav är ett testat och fungerande sätt att garantera konkurrensneutrala upphandlingar. När vi köper tjänster för våra gemensamma tillgångar måste vi också vara säkra på att de utförs av anställda med schysta löner, försäkringar och pensionsvillkor. Allt det där som de flesta av oss tar för givet. Något annat är egentligen oanständigt.
Taxibranschen är i ett akut behov av ny och handlingskraftig politik. En politik som är anpassad till världen runtomkring oss och som sätter kunder, förare och seriösa företag före en ideologisk avregleringsiver.