Direkthandeln lever inte i någon gråzon

Piteå2014-01-07 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

All försäljning bygger på ett förtroende mellan säljare och kund. Detta gäller i ovanligt hög grad vid direkthandel eftersom den presumtive köparen ofta bjuder in säljaren till sitt eget hem. De flesta svenska direktsäljare har sin verksamhet på ren hobbybasis. Direktsäljaren får provision baserad på den egna försäljningen av produkter för slutkonsumtion. I de fall då man rekryterat och tränat nya direktsäljare kan man få förtjänst även på den nya säljarens försäljning.

För att bygga en stor och lönsam verksamhet med ett större nätverk krävs således en mycket stor arbetsinsats och hårt arbete, precis som det gör inom alla yrken. Det finns omkring 100 000 direktsäljare i Sverige. Av dessa är ungefär 80 procent kvinnor. En direktsäljare är stolt över sitt arbete – precis som vem som helst som trivs med sitt yrkesval – och lever sig in i det med en energi.

Ofta är direktsäljarens främsta skäl till att arbeta med direktförsäljning att man uppskattar de affärsmöjligheter och det entreprenörskap som erbjuds. Man gillar utmaningen och man tycker om produkterna och vill gärna berätta för andra. Att påstå att dessa hårt arbetande personer befinner sig i en gråzon känns därför mycket nedvärderande.

Direkthandelns Förening – DF – är branschorganisationen för företag som arbetar med direkthandel. DF:s huvuduppgifter är att bevaka medlemmarnas intressen och skydda konsumenten, att verka för god affärssed och att utveckla branschen. DF är också remissorgan vid all lagstiftning som påverkar direkthandeln. Medlemsföretagens och dess säljares uppträdande regleras av en rad lagar och förordningar.

Bland annat får inte provision i huvudsak betalas för rekryteringsaktiviteten. Provision får heller inte baseras på själva inträdesavgiften. Om det ingår köp av produkter i samband med rekryteringen får provisionen dock baseras på dessa. Detta gäller även om det ges en möjlighet för den som rekryteras att tjäna pengar på att rekrytera en ytterligare person som köper produkter så länge provisionen baseras på den sistnämndes köp.

Direktsäljaren måste dessutom följa föreningens stränga etiska regler. Reglerna är fastställda genom avtal med Konsumentverket. Brott mot dessa kan medföra rättsliga påföljder enligt gällande svensk lagstiftning

Läs mer om