Cykeln måste väl vara en av världens bästa uppfinningar? Den är bra för både miljön och folkhälsan, samtidigt som trängseln minskar i trafiken. Även ekonomin gynnas av att cykla, såväl den privata som samhälleliga. En nyligen presenterad forskningsstudie från Lunds universitet visar att det blir sex gånger dyrare för dig och samhället om du tar bilen i stället för cykeln.
Allt fler upptäcker hur smidigt och kul det är att cykla till jobbet eller på fritiden. Men vi har problem. Vi rullar ofta fram på cykelbanor som är dåligt planerade, dåligt skyltade eller dåligt underhållna. Ibland finns det inte ens en cykelbana. Det beror på att cykeln inte har varit någon prioritet när städer och vägar planerats. Tyvärr är inte Luleå och Boden något undantag.
I en enkätundersökning som Naturskyddsföreningen har gjort svarade Luleå kommun att tolv procent av kommunens nyinvesteringar i vägar och transporter under 2014 satsades på kollektivtrafik samt gång- och cykeltrafik. Boden hade inte ens uppgivit någon summa. Det kan jämföras med Piteå som satsade 55 procent och glesbygdskommunen Övertorneå som satsade 50 procent. Det är även här långt kvar till det som landets toppkommuner nådde till, exempelvis Danderyd nådde till 97 procent och Tranås till hela 100 procent. Det är nu hög tid att även Luleå och Boden bygger välplanerade, sammanhängande och säkra cykelbanor för alla kommuninvånare.
Låt cyklisterna slippa trängas med bilister och fotgängare. Snabba elcyklar och lastcyklar tar plats – så ge dem plats. Inspireras av Köpenhamn där en ringled för cyklister byggts runt hela staden. Eller Bogotá i Colombia där cyklandet femdubblats sedan borgmästaren bestämde sig för att cykelchocka staden med massor av nya banor.
Att skapa säkra cykelstråk där det i dag kör bilar är ett viktigt steg som vi kan ta för att minska fossilbränsleanvändningen. I stället för att skjutsa barnen till skolan, vilket genererar avgaser och sämre trafiksäkerhet, kan familjen ta sig fram på sina cyklar. Det skulle drastiskt minska de korta bilresorna på max fem kilometer som i dag utgör ungefär hälften av alla bilresor i landet.
Naturskyddsföreningen vill klimatmaxa Sverige. Vi vill att länets stora kommuner, Boden och Luleå ska visa resten av landet att vi kan satsa stenhårt på klimatåtgärder, samtidigt som vi lever gott. Det finns massor av spännande lösningar som bara väntar på oss. En av dem stavas: cykelchock!