Björklunds experiment förödande för skolan

Piteå2014-08-28 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förra veckan öppnade Strömbackaskolan och eleverna återvände efter ett välbehövt sommarlov. Men det är en dyster verklighet som möter Piteås elever. Den svenska skolan befinner sig i fritt fall – och regeringen står handfallen. Det mest allvarliga med utvecklingen är att många elever lämnas efter, också i Piteå. På Strömbackaskolan kommer vissa elever fira sin student med en klump i magen – medvetna om att de inte kommer kunna plugga vidare på högskolan. Detta är en utveckling som vi Socialdemokrater inte kan acceptera.

Det är inte okej att den svenska skolan slits isär och att ojämlikheten ökar. Ska vi nå ett jämlikt samhälle är skolan avgörande. Din eller dina föräldrars bakgrund ska inte bestämma din framtid. Det är dags för en politik som sätter eleverna och deras kunskaper främst.

I höst är det åtta år sedan Jan Björklund blev utbildningsminister i Sverige. Sedan dess har han använt skolan som sin personliga experimentverkstad. Borgerliga idéer utan förankring i vare sig forskning eller verkligheten har omvandlats till missriktade reformer i en rasande takt.

Björklund kan inte längre skylla på andra. Tunga utvärderare som McKinsey visar att det går att vända en negativ utveckling i skolan på mycket kortare tid än åtta år. Det är helt enkelt högerregeringens experiment det är fel på. Trots det fortsätter utbildningsministern i samma experimentanda att dra svensk skola tillbaka mot 50-talet. Senast handlar det om införande av ordningsbetyg och att vanliga betyg ska ges till barn i ännu lägre ålder än i dag.

Nu måste det vara nog med högerexperiment. Skolan behöver arbetsro och mer resurser – inte fler flumåtgärder som bara innebär mer administration för lärarna. Det är dags för en jämlik skola som sätter elevernas kunskaper främst. För att ge alla elever chansen att utvecklas och nå sin fulla potential vill vi:

1. Minska klasserna – Klasstorlek spelar stor roll för hur väl eleverna lyckas med sina studier, särskilt i de lägre åldrarna. Därför vill vi investera för att minska klasserna i de lägre årskullarna med upp till fem barn per klass.

2. Investera i lärarna – Med minskad administration och möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling får lärarna bättre möjlighet att göra sin undervisning så bra som möjligt för varje enskild elev.

3. Ge läxhjälp till alla – Läxhjälp ska ges efter elevernas behov – inte efter deras föräldrars betalningsförmåga. Vi vill avskaffa möjligheten att göra rut-avdrag för läxhjälp och införa rätt till läxhjälp för alla, inom ramen för skolan.

Skolans utveckling är alarmerande. Inte nog med att resultaten dalar så ökar ojämlikheten. Skolan ska överbrygga skillnader – inte öka dem. Den 14 september avgör du om Sverige ska få en utbildningsminister som sätter jämlika chanser för eleverna framför ideologiskt experimenterande.

Läs mer om