Beslut ska inte fattas av gubbar och gummor
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Demokrati har aldrig varit Piteås starka sida och det är tydligen väldigt svårt att acceptera tanken att vi skulle kunna göra en folkomröstning i detta mycket speciella fallet, vilket vore den rätta vägen att gå. Nu till er debattartikel, som borde ha försetts med en del förtydligande:
1. Ljudnivåerna: hur många tåg passerar i dag och hur många kommer att passera efter byggnationen, hur stora vagnar används i dag och hur mycket ökar storleken efter ombyggnationen. Hur mycket ökar vikten? Kan man med dessa fakta fortfarande säga att ljudnivån blir lägre efter byggnationen.
2. Hur mycket av Timmerledens trafikproblem kan hänföras till kommunens idoga igenbyggande av vägarna i centrala stan, bulor, avsmalningar med mera?
3. Vad finns det för statistik för ert påstående att resecentrumets placering skulle inverka på turism, eller konferensdeltagare. Är det inte in faktum så att detta har ingen som helst betydelse. Med bra anslutningar med mera så kan Lomtjärnsalternativet faktiskt vara bättre.
4. Det har framkommit helt andra siffror beträffande andelen persontransporter än de 60 procent ni redovisar. En bättre siffra vore att redovisa hur många tåg som kommer att passera Piteå under ett dygn.
5. Piteå kommun är en vid kommun och det kan för våra resenärer inte ha någon som helst betydelse var centrat ligger, man måste ändå ta sig dit med olika färdmedel.
6. Tågtrafiken genom Piteå är ett stort problem redan i dag och det optimala är att få bort all tågtrafik från centrum. Detta kan man uppnå genom att dra järnvägen efter E4 och till exempel göra en järnvägsbro vid Fingermanholmen.
7. Era argument för godstrafiken är löjliga och det är naturligtvis ingen som helst skillnad mellan de olika lösningarna, mer än alternativet med E4 gör att vi slipper massor med tågsätt genom centrala stan.
8. Det är snyggt att kalla förändringarna i södra hamnen "vissa förändringar" då det i verkligheten innebär att hela södra hamnen förändras och det som ni till exempel har lagt ner 40 000 000 kronor på försköning av strandlinjen, helt försvinner och stora delar av södra fjärden kommer att fyllas igen.
9. Skall det dras ett spår, eller fler?
10. Vad gör vi med tillgängligheten till södra hamnen efter ombyggnationerna?
11. Det är naturligtvis så, att även om befintligt spår blir kvar kan man åtgärda den mycket dåliga situation som råder i dag. Vem rår egentligen för detta vansinne?
Det är faktiskt så, att ni måste ha bättre under fötterna även om ni nu råkar vara politiker och anser er ha bättre kunskaper än de flesta innevånarna, vilket naturligtvis är helt fel. Det är självklart att här måste ske en folkomröstning.