Bättre skola i Piteå

Piteå2006-05-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Piteås skolor tillhör inte de bästa i Sverige. Prestationerna på nationella prov ligger på genomsnittsnivå eller något under denna. Det vill vi moderater försöka förändra så att Piteå stadigt hamnar på den övre halvan i landet i fråga om kunskaper och uppskattning av skolan.

Det är fullt ut möjligt om man kan förbättra den nu av oro så präglade skolmiljön till en studiemiljö med lugn och ro. Bara då ges de rätta förutsättningarna för lärorika studier.

Piteå borde kunna dra fördel av sin egenskap att vara en landsortsstad med de möjligheter som det innebär jämfört med större städer att bygga upp en harmonisk skolmiljö. När nu ett gammalt tema som vett och etikett åter börjar bli modernt under beteckningen "social kompetens" bör Piteå finnas med, kanske med en egen pitemodell eller diplomatskola.

Där lär man sig och tränar sig i gott uppförande, trevnad, uppmärksamhet, stil, tolerans, konfliktlösning och att representera och vara en fin ambassadör för sin närmaste omgivning, för att nämna några inslag.



Syftet är att skapa de bästa förutsättningarna för att nå goda studieresultat mätt bland annat genom de nationella proven. Men syftet är också att ge eleverna i Piteå kommun så goda förutsättningar som möjligt att klara sig bra i livet och i ett arbetsliv som mer och mer efterfrågar förmågan till social interaktion och social kompetens. För en kommun med ambitionen att kalla sig utbildningskommun måste väl detta vara i högsta grad angelägna mål.



Barn- och utbildningsnämnden bör därför ges i uppdrag att närmare utreda hur denna ambition ska kunna förverkligas och därvid också ta fram regler av ordningskaraktär som kan komma att behövas, alternativt att kommunfullmäktige öppnar upp för intraprenader och friskolor/entreprenader på skolområdet som nu görs i universitetsstaden Luleå, där utvecklingen inte längre kan hållas tillbaka av socialdemokraterna. Då får vi en automatisk korrigering till det bättre i dessa avseenden när elever, föräldrar och lärare får valmöjligheter. Med de stora resurser som i dag läggs på skolan och utbildningen bör man kunna nå ett bättre resultat om professionen bara ges de rätta förutsättningarna.

Läs mer om