All tillväxt är inte nyttig!

Piteå2006-05-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I den politiska och ekonomiska debatten talas det ofta om den nödvändiga tillväxten. Men tillväxtbegreppet måste nyanseras. Den tillväxt vi ska sträva efter måste vara långsiktigt hållbar annars riskerar den att i sin förlängning skapa allvarliga risker för ekologiska katastrofer.

Klimatförändringarna och växthuseffekten måste granskas i det perspektiv som gäller tillväxten. Många av de senaste årens naturkatastrofer har orsakats eller förstärkts av åtgärder som vidtagits av människorna själva. Framför allt är det kraven på ständigt växande vinster som utgör ett av de allvarligaste inslagen i dramat.

Användningen av fossila bränslen såsom olja, kol och naturgas bidrar till växthuseffekten. Är det omöjligt att vidta motåtgärder?



Till de viktigaste uppgifterna hör satsningen på förnyelsebar energi. När det gäller denna har forskningen kommit långt och kunskaperna är goda. Allt går inte att åstadkomma över en enda natt men takten i riktning mot ett miljövänligare samhälle måste öka. Därvid får inte kortsiktiga och ekonomiska särintressen stå i vägen.

Vad skulle det betyda om utvecklingsländerna hade samma biltäthet som vi har inom EU och USA? Det leder till ytterligare påfrestningar inte minst med tanke på att bilismen i så hög grad svarar för de giftiga koldioxidutsläpp som bidrar till växthuseffekten.

Naturligtvis går det inte att tillhålla människorna i tredje världen att de ska tvingas leva på ett annat sätt än vi i de rika länderna.

Det är faktiskt vår livsstil som orsakar problemen. Därför måste stora förändringar ske inom industriländerna.



Kortfattat gäller det bland annat att öka kollektivtrafiken. Storstädernas privatbilism är det stora bekymret men knappast bilåkandet i glesbygden där det också är svårare att ordna med tillräcklig kollektivtrafik. Det går att tillverka bränslesnålare bilar och det finns gröna drivmedel (etanol, biogas och metan). Skattereglerna kan utformas så att denna inriktning främjas. Staten, landstingen och kommunerna måste få möjlighet att i all sin upphandling främja den gröna bilismen. Alla förmånsbilar (som vi i grunden ogillar) skall vara miljövänliga och drivas med grön energi. Genom en långsiktig samhällsplanering går det att minska flygets roll och att stärka såväl privatresor som godstransporter på järnväg.



Det är inte enbart trafiken som bidrar till växthuseffekten även om vi i vår artikel stannat upp vid denna. Allt oljeberoende måste reduceras. Bioenergi, berg och jordvärmen liksom solen skall bli allt viktigare i uppvärmningen av villor, radhus och flerfamiljsbostäder. Vindkraften är en av det energisnåla samhällets viktigaste hörnpelare. Det behövs en bred folkupplysningskampanj som sprider kunskaper och motiverar till snålare energianvändning inom både industrier och bostäder.

Satsningen på miljövänlig energi och ökade järnvägstransporter är en socialt nyttig och hållbar tillväxt.

Kjell-Erik Karlsson

Riksdagsledamot (v) och ledamot i miljö- och jordbruksutskottet
Läs mer om