Domen undergräver EU: s principer

Opinion2008-01-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
e Domen från EU-domstolen angående Vaxholm/Laval kan inte ha en konstitutionell karaktär som så många tror och domstolen vill.

Det är inte bara på grund av omständigheter som processen har utvecklat sig och dess kontrovers men framför allt, handlar det om en ideologisk kamp mellan höger och vänster där EU-domstolen överträffar sin neutrala funktion och bli ställningstagande eftersom domen favoriserar högerideologier om bland annat lönepolitiken, det på grund av avsaknande av konstitutionella lagar där demokrati och rättvisan skulle vara ledarstjärnor.



Innehållet i konflikten i demokratiska och ekonomiska termer skulle stå i fördel till Sverige eftersom EU: s mål är att främja bättre sociala och ekonomiska villkor för unionens invånare men inte till vilket pris som helst.



Konstig nog utvecklas frågan paradoxal nu, när domstolen bestämt sig för att minimilön ska gälla för dem som kommer hit från olika länder i unionen där arbetskraft är billigare och med lägre social status.

Faktisk kan det handla om arbetare som är någon sort av specialist med flera års erfarenhet från deras land men som är beredda att ta den minimilön som genom domen de kan få i Sverige.

Dessa arbetare är tvungna att leva i små omständigheter under arbetsperioden i Sverige i dåliga bostäder utan hygienutrymmen och matlagningsmöjligheter.



Svenska facket måste ha tillgång till dessa arbetares bakgrund, det vill säga, arbetarens professionella bakgrund, erfarenhet och kunnande för att på det sätt skulle det gå att rätta till enligt svenska avtal.

Det kommer att krävas ny metodik i fackliga uppdrag i samarbetet inom unionen för att rätta till den typen av nya situationen

Då välkomnar vi alla som vill kommer hit och arbeta!

Med andra ord kan minimilön aldrig accepteras om det inte handlar om en nybörjare.

I fall att det inte är så måste svenska facket kunna ta upp det i EU-domstol annars kommer svenskar arbetare i framtiden att utsättas för arbetslöshet på grund av "illojal konkurrens" eftersom detta sker på olika villkor.



I grunden det är inte Sverige som måste degraderas.

Det är de länder som ligger efter som måste kommer fram med egna lösningar och det därför de har fått mycket pengar i strukturfonder och projekt av olika karaktär.

Det är det som är målet när Sverige är en bidragsgivare.

Man kan också konstatera att när det gäller konkurrens skriver EU: s regelverk svart på vitt



"Att ett avtal inte påverkar EU: s inre marknad och därför är tillåtet enligt EU: s regler betyder inte automatisk att avtalet är tillåtet enligt medlemsländerna lagar. Ett avtal som tillåts enligt EU: s regler kan därför fortfarande strida mot medlemslands nationella regler eftersom dessa tar vid där EU: s regler slutar."

Då måste vi komma ihåg att problematiken och domen handlar om avtal.Eftersom domen saknar anpassade lagar till de olika förhållande som fortfarande finns i EU: s länder, måste jurister och advokater i Bryssel och i medlemsländerna jobba fram lösningar som med rättvisan tillfredställer alla sidor och där plats för överklagande måste finnas.



Läs mer om