Vi har en strategi för handelsutveckling

DEBATT / REPLIK2016-10-23 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av: Artikel ”Piteå behöver en strategi för handel” publicerad den 7 oktober.

Artikeln blev lite missvisande. Mötet handlade om besöksnäring och handel och vi skulle diskutera temat Jul i Piteå.

En fråga som kom upp var oron över Piteås handelsutveckling, då det från olika håll har det framförts oro över att det på senare tid har stängts ett antal butiker och man befarar att centrumdöden ska drabba Piteå.

Vi vill därför tydliggöra handelns utmaningar och de insatser som görs:

En övergripande trend inom handeln är likformning av utbud och butiksdöd av små unika butiker som konkurreras ut av prispressande butikskedjor och internethandel, vilket leder till tomma stadskärnor medan stora handelscentra växer upp utanför centrum.

En levande stadskärna med mysiga små är butiker viktig för livskvalitet och attraktivitet av en ort, inte minst för besöksnäringen, som i sin tur genererar inkomster för handeln.

Dessa utmaningar har Piteå kommun mött via strategisk statplanering som motverkat etablering av konkurrerande köpcentra utanför stadskärnan, och via direkta stödjande insatser för handelsutveckling, som kräver samsyn och strategisk samverkan hos ortens handlare, fastighetsägare, kommunens politiker och tjänstemän, ’besöksnäringen, företagarorganisationer med flera.

För att underlätta en sådan samverkan kring handelsutveckling var Destination Piteå en av de första destinationsorganisationer i regionen som integrerade handel och besöksnäring inom samma organisation, skapade en arbetsgrupp Handel och anställde en destinationskoordinator som jobbar med strategiska och konkreta handelsinsatser såsom tjejkvällar, röjardagar med mera.

Kommunledningskontoret och Destination Piteå formulerade 2014 en uppdragsbeskrivning för handelsutveckling med målet att få upp handelsindex till 100 procent år 2017. Idag är 88 procent av de pengar folket handlar för i Piteå går till de lokala handlarna.

Uppdraget resulterade i en handelsstudie utförd av Tyréns som analyserade nuläget, handelstrender om möjliga framtida scenarier och angav ett 30-tal konkreta åtgärdsförslag, såsom en välkomnande yttre och inre miljö, gemensamma öppettider och fler upplevelser i centrum.

För att möjliggöra dessa förslag avsatte Piteå Kommun 300 000 per år under tre år för handelsutveckling via Destination Piteå som initierade en utredning där 150 handelsföretag i Piteås intervjuades om sin syn på handelsutvecklingen.

Utifrån dessa utredningar formulerades 2016 en handelsstrategi som vägleder arbetet med handelsutveckling. På mötet efterfrågades en strategi för hur fler handlare kan engagera sig i detta strategiska arbete och hur en samverkan kan göras vid uppvaktande av kommunens politiker för att frigöra ekonomiska medel som behövs för att kunna utveckla den yttre stadsmiljön.

Men oavsett strategier och insatser så är det i slutändan Pitebornas handelsvaror som avgör om vi kan ha kvar butiker i centrum, och att tillsammans göra Piteå centrum till en välkomnande handelsupplevelse är den bästa vägen.

Läs mer om