Norrbotniabanan AB ordnar finansiering

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, reder ut begreppen om vem som gör vad när det gäller den framtida tågtrafiken.

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, skriver här om sin roll - och trafikverkets - i de fortskridande planerna för banan. (Arkivbild)

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan, skriver här om sin roll - och trafikverkets - i de fortskridande planerna för banan. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

Debatt2018-10-02 09:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Med anledning av: insändaren ”Sätt ner foten nu, Piteå kommun” publicerad 19 september och ”Svara Piteborna om tågen” (26/9).

Svar till ”Shuttlebus till Lomtjärn”; Norrbotniabanan AB har som uppgift att företräda de två regionerna och de åtta berörda kommunerna som den formelle, juridiske och avtalsskrivande parten till bland annat regeringen, Trafikverket och EU.

Av detta följer något förenklat att bolagets huvuduppgift är att i samverkan med dessa intressenter arbeta för att säkerställa finansieringen av planering och byggande av Norrbotniabanan.

Av den beräknade totalkostnaden på cirka 30 miljarder kronor har nu via statliga, regionala och EU-pengar säkerställts cirka 7,5 miljarder.

Norrbotniabanan AB:s fortsatta fokus ligger nu på att arbeta för att resterande finansiering ska säkras för hela sträckan till Luleå.

Frågan om linjesträckningar och därmed lokalisering av resecentrum i de berörda kommunerna ingår inte i Norrbotniabanan AB:s uppdrag utan detta är en fråga främst mellan Trafikverket och kommunerna som berörs.

Av detta skäl finns ingen anledning för mig eller Norrbotniabanan AB att ge oss in i denna debatt. Vårt uppdrag är som framgår ovan ett annat.

Läs mer om