Tillförlitliga, miljövänliga och kostnadseffektiva transporter är en grundförutsättning för Sveriges fortsatta tillväxt och konkurrenskraft gentemot omvärlden.
Speciellt sant är det för transporttunga branscher som skogs-, stål- och verkstadsindustri.
På grund av Sveriges geografiska läge, inte minst våra nordligaste län, har vi en konkurrensnackdel vilket gör transportkostnaderna extra viktiga.
Regeringen planerar att införa en vägslitageavgift för tunga lastbilar. En utredning ska presenteras i början av december och väntas föreslå en skatt på 24 kronor per mil för tunga lastbilar på svenska vägar. Tanken med skatten är att öka incitamenten till mer gröna transporter som tåg och båt snarare än lastbil. Det kan låta bra, men visar samtidigt hur långt från verkligheten utredningen verkar vara. I Norrbotten liksom i övriga län i norra Sverige finns det helt enkelt inga fungerande alternativ till lastbilstransporter för stora delar av industrin.
Risken är stor att skatten kommer att leda till högre kostnader, sämre konkurrenskraft och att en stor del av den tillväxtpotential som finns i våra basnäringar aldrig kan förverkligas. Alla typer av transporter blir dyrare, vilket givetvis slår mer på alla de delar av landet där avstånden är stora. Det slår mot jobben och det slår mot hushållen.
Redan i dagsläget är den bristande infrastrukturen en av de största utmaningarna för regionen. Den i utgångsläget dåliga infrastrukturen kostar i form av tillväxt och jobb. Det nya förslaget skulle kraftfullt minska landets och Norrbottens konkurrenskraft.
Man kan också fråga hur stora positiva, gröna effekter förslaget skulle ha totalt sett. Risken är att det skulle slå undan benen för en stor del av regionens bas- och verkstadsindustri som nu i många avseenden är ledande i utveckling mot en mer hållbar ekonomi. Vi vet att intresset för träbaserade produkter väntas öka globalt. Här har norra Sverige en chans att leda utvecklingen av nya innovationer kopplade till skogen. På sikt finns en möjliget att ersätta plast och andra icke-förnyelsebara material. Mycket av denna utveckling riskerar att hotas av kraftigt högre transportkostnader och lägre konkurrenskraft.
Givetvis vill även Unionen ha en omställning av transportsystemet i riktning mot mer hållbara lösningar. Väljer regeringen ändå att gå fram med förslaget måste det därför kombineras med undantag som säkerställer vår framtida konkurrenskraft och därmed jobben.
Utveckling av miljövänlig infrastruktur är en av de viktigaste frågorna för Sveriges fortsatta tillväxt. Det Sverige behöver i dagsläget är inte att försvåra export av våra vinstgivande råvaror, för Sveriges fortsatta konkurrenskraft är det infrastrukturen vi ska satsa på. Innan regeringen bestämmer sig för att fördyra vägtransporterna måste de alternativa transportsätten finnas på plats. När den finns på plats kan vi börja diskutera hårdare beskattning på de minst miljövänliga alternativen.