Anton Törnblom har tidigare bott hela sitt liv i Piteå där han pluggade på Strömbacka, nu bor han i Norrköping där han studerar till automationsingenjör.

– Det är nästan samma sak som att koda spel, fast man programmerar robotar, säger han och planerar att ha det som jobb i framtiden och programmera spel på fritiden om appen inte blir en succé.

.

Artikelbild

| TÅLAMOD Appen ser simpel ut men bakom allt ligger över hundra rader av text och tecken.

Varför valde du programmering från första början?

– När det var dags att välja individuella val på Strömbacka visste jag inte riktigt vad jag skulle välja, det fanns många saker men inget som riktigt fångade mitt intresse. Då såg jag att det fanns en kurs i programmering och jag tänkte att eftersom jag gillar att spela spel så är det kanske roligt att göra spel också.

.

Efter sex månader av kodning med viss hjälp av andra är Antons app snart klart och redo att släppas. Den är planerad att lanseras någon gång i november, trots den korta tid som är kvar är Anton rädd att någon ska ta hans idé och vill helst inte dela med sig av varken namnet eller principen.

.

Kostar den eller är den gratis?

– Jag ska göra två versioner, den som är gratis ska innehålla lite kortare och färre nivåer än den andra så att man kan prova på om man är osäker, om man vill köpa den större versionen så kommer den kosta 20 kronor.

.

Hur gör man en app?

– Vi använder oss av ett program som hjälper oss att bygga spelet så allt vi behöver göra är att dra in bilder och markera vars väggar och mark ska vara. Därifrån programmerar jag hur det ska funka, om jag skulle göra allt själv skulle jag vara tvungen göra mycket mer och gå in i mycket matte och annat.

.

Hur gör man när man vill lägga ut en app till försäljning?

– Det är enklare än man kanske tror. Man måste först göra om spelet till en ios-fil, sedan är det bara att ansöka om att få ladda upp ett eget spel tillsammans med lite info och taggar, sedan måste man också betala 200 kronor för att få lägga upp det.

.

Tänker du fortsätta med liknande projekt?

– Beroende på hur bra det går kommer jag fortsätta utveckla och förfina spelet med fler nivåer och andra egenskaper så att så många som möjligt kan underhållas av spelet. Men om jag inte har några kunder så finns det ju som ingen mening.

.

Annat än programmering som Anton spenderar mesta av sin tid med, gillar han att åka longboard och slalomskidor eller umgås med kompisar eller sin flickvän.