Fredrik Grubbström stod för tre ganska jämna omgångar med sin Opel Ascona i racing special-tävlingen.

– Ja, det kan man säga. I första åket försöker man mest känna på banan och underlaget, sedan ökar man lite i andra och det brukar gå ett par sekunder snabbare. Och i tredje åket känns det som att man kör ännu fortare, men då har man kanske varit lite för het istället, förklarade Fredrik.

I enighet med den beskrivningen blev andra omgången också hans bästa. Tiden 1.26.30 gav seger i RC2150-klassen, och en sjätteplats i totalen bland de 22 förare som kom till start i Luleå.

I samma klass kör lillebrorsan Daniel Grubbström som slutade på 15:e plats total. Men han var huvudsakligen med för träningens skull.

– Han har en ny BMW som vi byggt i år, berättar Fredrik.

– Den ska han köra med på SM i rallycross nästa år, men tanken är väl att han ska köra någon tävling på hösten också. Nu var han med här för att testa. Tävling är bästa träning.

Bröderna kommer från Arvidsjaur men tävlar för Älvsbyns MS.

– Bilsektionen i Arvidsjaur är vilande och det finns ingen som riktigt vill ta tag i det. Om man ska tävla måste man vara med i en klubb som är ansluten till Bilsportförbundet, och vill man ha ett ställe att kunna testa bilen på blir Älvsbyn närmast, förklarar Fredrik Grubbström.

Näverbergssprinten är också en del av DM i racing special. Så sent som igår kördes en deltävlingen i samband med Boden Alive, men där fanns Fredrik inte med.

– Jag tänkte vara med men så blev det inte. Jag tror jag blev trea där ifjol, minns han.

Hittills har han skippat flera deltävlingar i årets DM.

– Men efter vinsten idag bör jag ligga hyfsat till om jag kör de övriga tävlingarna.

Det är alltså lite osäkert om du kommer köra?

– Ja, vi får se lite hur det ser ut i plånboken.

I vilket fall får förarna hoppas på svalare väder framöver. Rådande värmebölja är inte direkt optimal för att sitta inuti en rallybil.

Lyckligtvis är sträckorna i racing special korta. Den här gången en dryg kilometer.

– Jag hade faktiskt en kvicksilvertermometer i bilen nu som visade 45 grader.

Svettigt!

– Och då har man också på sig ett underställ, en tjock overall, hjälm och handskar. Det är ganska skönt efteråt när man får klä av sig lite.

Bortsett från värmen trivdes Fredrik Grubbström med tillställningen. I racing special läggs tävlingsslingorna oftast – liksom nu på Näverbergets motorstadion – bitvis efter rallycrossbanor. På så sätt kan publiken lättare följa med i händelserna.

– Det var ett bra arrangemang där allt flöt på. En rolig tävling att åka på.

Luleåföraren Lars-Erik Henriksson vann totalen på tiden 1.22.81.

Erik Sundqvist, Älvsbyns MS, var en av två folkrace-juniorer som ställde upp. Hans tid på 1.29.23 var tolfte bäst i hela tävlingen.

Erik Wiklund var den enda Piteåföraren i startfältet. Han slutade på 14:e plats totalt.