Det har varit massor av Piteå i etern, sociala medier och tidningar under OS-veckorna.

Utanför OS började det med en NHL-kväll i SVT där Mikael Renberg och Dusan Umicevic gästades av Mattias Öhlund. I det drygt tre timmar långa programmet där matchen Dallas- Vancouver visades fanns också inslag med Piteåbjässarna, Lasse Lindgren och Tomas Holmström.

Ett par dagar senare sågs en hel femma med Piteåtouch i TV-kanalen ”Femmans” Discoverysatsning Jessica och Anja. Först ett långt inslag om Piteå Elits Charlotte Kalla. Sedan samma kväll en annan guldtjej i Anjas taxi, Svensby-Zlataninnan Hanna Öberg. I studion med Jessica och Anja intervjuades också Hannas föräldrar, Thomas och Veronika Öberg samt Kallas tränare Magnus Ingesson. Den sistnämnde fick frågan varför inte andra skidåkare nyttjade Kallas framgångsrika recept - det vill säga lämnar skidlandslagets upplägg och kör ett alldeles eget.

Ingesson förklarade lugnt, sansat och pedagogiskt fostrad som han är att det handlar om ekonomi. Kort och gott att det Piteåteam Kalla har bakom sig inte är gratis. Psykologen Thomas Nilsson, fystränaren Stefan Thomson och polisen och skidtränaren Magnus Ingesson är alla proffs som drar sitt strå till stacken.

Apropå kronor och ören är jag långt ifrån den vassaste kniven i lådan. Dock är jag rätt säker på att skidskytten Hanna Öberg är det varumärke som vuxit sig starkast av alla de blågula representanterna under OS. Namn som Charlotte Kalla och Stina Nilsson har redan slagit i taket ur PR-synpunkt och i det sammanhanget bör nämnas att skidskytte, som sport, är betydligt större än skidor i mellan.Europa. Har man följt tävlingar på plats i exempelvis Tyskland förstår man att Arjeplogsbon, tilllika OS-guldmedaljören Klas Lestanders autograf fortfarande är eftertraktad och lär bli en raritet framöver (läs Sofie Abrahamssons reportage om Klas i onsdagens PT).

Tllbaka till Hanna, marknaden i Europa och skidskyttet. En fågel viskade i mitt öra att ett av de stora tyska bilmärkena har en heltidsanställd stab med strax över femtio heltidsanställda som åker runt och placerar bilar i spåren och vid skyttevallarna i världscupen. Och den PR-världen har sannerligen öppnats under Hanna Öbergs fötter efter mästerskapet i Syd-Korea.

I dag åker hon stafett med bland andra kompisen Anna Magnusson. Jag kommer att hålla båda tummarna för Anna så att de vitnar. Den sympatiska Hemmingsmarkstjejen har haft en tung portöppning på säsongen och en förkylning innan avresan till Sydkorea gjorde förstås inte saken bättre. Anna var det givna valet inför mixedstafetten vilka av många experter ansågs som den stora medlajchansen för skidskyttarna innan OS. Efter distansloppet blev det förstås svårt för tränaren Wolfgang Pichler att välja Anna före Mona Brorsson och Linn Persson, men nu är scenen din Anna!

De som åkt runt och besökt olika vintersport-orter i Europas alpländer har knappast missat att varenda stad, dorf, by eller vad det nu heter inte missar sina världsmästare eller olympiska hjältar. Här har de PR-ansvariga i Piteå en straffspark i öppet mål. Hälften av Sveriges guldmedaljer och till och med hälften av alla nationens medaljer är fixade av tjejer som tävlar för Piteåklubbar. Pryd flygplatser och andra kommunikationscenter med parbilder av Kalla och Öberg, ja varför inte Piteå IF Dam också. Faith Ikidi, Rebecca Stenberg och Anna Magnusson kan också vara med på ett hörn.

Piteå presenterar fixade ju den där succén med bilden på Piteåprofiler med Ronny Erikssons-slogan ”Det är hit vi kommer när vi kommer hem”.

Gör nå´t bra av de nämnda guldtjejerna också. Piteå har dominerat riksflödet under OS.

Till sist...

...att Tre Kronors dåligt sammansatta lagbygge åkte ur i kvartsfinal mot Tyskland var ingen skräll.