Ledarkrönika Jag tycker det är stötande att Zlatan är delägare i och gör reklam för ett spelbolag, Bethard. Satsa hårt. Tramsigt. Han kan kanske inte kallas för en influenser – bloggare eller socialamedier-profil som skriver om sin vardag och samtidigt gör reklam för produkter. Men nog är han en påverkare, varför skulle han annars fronta?

Fotboll i sig är kopplat till spel, tävling, men varför engagerar sig en megastjärna i ett spelbolag? Han kan inte behöva mer pengar. Kan det vara så illa att han spelat bort sin rikedom? Skämt åsido, han förlorar något av min respekt varje gång han gör reklam, oavsett produkt. I mitt tycke är det enda som skulle kunna försvara hans medverkan är om han ger pengarna till vettiga ändamål.

Spelreklam är olustig därför att det finns många spelberoende. Folkhälsomyndigheten beräknar att omkring två procent av befolkningen är beroende. Till det skattas att 82 000 barn lever med en spelberoende förälder. Därutöver kommer partners, annan familj, släkt och vänner som är eller riskerar att bli medberoende. Dessutom är fyra procent av befolkningen i riskzonen för att bli spelberoende.

I höstas var jag inbjuden till Spelberoendes riksförbund som föreläsare. I samtal fick jag höra om en mörk värld. Någon hade spelat bort hus och hem. En annan barnens sparkapital. Partners hade lämnat dem. En del hade utvecklat andra beroenden parallellt, exempelvis av alkohol. Den mentala hälsan utöver beroendet kan också påverkas, ångest, depression och till och med självmord har inträffat. Jag fick upp ögonen för det massiva bombardemanget av spelreklam överallt.

Allt det här är kanske långt från Zlatans gyllene tillvaro men han borde skaffa sig kunskap om vad spelberoende innebär.

Skam följer på beroende överlag. Att vara beroende betyder att omgivningen måste manipuleras. Hela ens vakna tid går åt till själva beroendet, planera in nästa missbruksmöjlighet och till att hålla det hemligt så länge som möjligt. Luras, ljuga, svänga sig. Självaktningen försvinner.

Att omges av reklam är tröttsamt för vem som helst. Mental nedsmutsning. Att det fortfarande funkar är en gåta. Jag kan tänka mig att en spelberoende person kan triggas av spelreklam, likt smala fotomodeller kan påverka flickors och kvinnors självbild och driva på exempelvis ätstörningar. Givetvis är reklam och medier inte hela förklaringen, de samspelar med enskilda personers sårbarhet. I det skenet blir reklamen cynism.

Bilden på Bethards hemsida ger intryck av att främst rikta sig till män. Machobild. Deras slogan är ”Winners dare more”, Vinnare vågar mer. Konceptet känns könsstereotypt och omodernt. Det bryter också mot en etisk riktlinje enligt den svenska spelbranschens etiska råd: att marknadsfo?ring inte ska anspela pa? normativa fo?resta?llningar om manligt och kvinnligt.

Men bolaget ligger på det skatteförmånliga Malta och spelprodukterna är licenserade i det lika förmånliga Curacao. Gissningsvis är etiska riktlinjer om könsstereotyp reklam på dessa platser mindre betydelsefulla, om inte obefintliga.