Ledare I dag klockan 8.15 går starten i skiathlon för kvinnor. Charlotte Kalla från Tärendö, som tävlar för Piteå Elit SK, är svenska folkets favorit bland OS-deltagarna. Min också.

Föresatsen ”i år ska jag inte se så mycket från OS” har ungefär samma verkan som mantrat ”i år ska vi inte köpa så många julklappar”.

Men något säger mig: du kommer att sitta och titta på kvalen på 500 meter, short track för kvinnor, som sänds i dag 11–13.50. Vi får se…

Ouvertyren till årets OS har handlat mycket om säkerhetsläget på Koreahalvön. För några månader var det ovisst om spelen skulle kunna genomföras. Men så kom vändningen. Det koreanska damlaget i ishockey består av spelare både från Nordkorea och Sydkorea. Den nordkoreanske diktatorns syster kommer att medverka vid olika ceremonier. Man får förutsätta att brodern avhåller sig från nya missiltester så länge spelen pågår.

Sedan har det skrivits många spaltkilometer om dopning. Ryssland får inte delta som nation men garanterat rena ryssar får delta under olympisk flagg.

Idrotten behöver ett tydligare system. Nu förefaller det vara en olycklig prestigekamp mellan olika delar av idrottsvärlden. Ett exempel är att det land som straffas hårdast i OS får äran att arrangera årets fotbolls-VM för herrar. Det är dubbla budskap.

Radioprogrammet Kaliber avslöjade i fjol att försvaret köpte in schäfrar för astronomiska summor. En hund som sålts i Tyskland för 20 000 kronor kostade det tiodubbla några veckor senare. En intern utredning pågår nu.

Nu har Ekot kommit med avslöjanden om Helikopter 14. Leveranserna av luftfarkosterna var nästan tio år försenade. Väl på plats visar det sig att en timmes flygtur kostar 200 000 kronor. Det är fem gånger mer än kostnaden för Black Hawk.

Enligt Ekot överväger försvarets ledning olika sparalternativ - som att dra ner på hur mycket Helikopter 14 används, eller att helt enkelt sluta använda de nio helikoptrar som har markoperativ inriktning.

Det är något av svart fars över det hela. ”Det gjorde inget att helikoptrarna var tio år försenade – vi har i alla fall inte råd att flyga dem.”

Driftskostnaderna räknar varje husköpare in i kalkylen. Men vad hände när man slöt ett miljardavtal med helikoptertillverkaren? Fanns det ingen uträkning som visade på de skyhöga driftskostnaderna? Det är dags att plocka fram underlaget och utreda detta. Vem bär ansvaret? Var det samma enhet som köpte in svindyra tyska schäfrar?

Anslagen till det militära försvaret har ökat under senare år. Det finns en vilja att anslå mer pengar eftersom det säkerhetspolitiska läget har försämrats. Men då fordras också att skattebetalarna upplever att de pengar de satsar används på ett klokt sätt. Detta att placera svindyra nya helikoptrar under presenningar i någon hangar leder tyvärr tanken till någon bananrepublik.

Det blir nog short track senare i dag…