DEBATT Lobbying – bra eller dåligt i klimatpolitiken? Lobbying innebär att företag och intresseorganisationer försöker påverka politiker så att lobbyistens verksamhet gynnas. Inom EU har lobbyismen stort inflytande utan att vi vanliga medborgare riktigt vet vad som pågår.

EU:s klimatpolitik, som bygger på handel med utsläppsrätter, har hittills varit ganska tandlös. Alla är överens om att en skärpning måste till så att EU klarar att uppfylla sina åtaganden i Parisavtalet.

Nu har med mycken möda ett förslag framförhandlats som skruvar åt systemet. Och vad händer? I sista minuten hoppar den konservativa partigrupperingen av. Förslaget går inte igenom i omröstningen i EU parlamentet och allt förblir vid det gamla. Kan det möjligen vara så att lobbyister varit framme? Lobbyister som tycker att egna affärsintressen väger tyngre än all hänsyn till klimatförändringen och barnbarnens framtid.

Men tack och lov, det finns också lobbyister som jobbar för en skärpt klimatpolitik utan egenintresse. I USA har Citizens´ Climate Lobby (CCL) varit verksam i tio år och samlar vid det här laget 50 000 aktiva medlemmar.

De kontaktar politiker med ett förslag som går ut på att sätta ett allt högre pris på fossila koldioxidutsläpp. Och sedan skall hela intäkten betalas tillbaka i lika delar till alla medborgare!

Eftersom det här inte är en skatt som staten lägger beslag på, så kan även republikanerna se poängen med förslaget. Nyligen har en grupp framstående republikaner därför lagt fram ett detaljerad plan med detta upplägg, som nu president Trump får fundera över. CCLs idé sprider sig över världen. Här i Sverige driver Klimatsvaret förslaget om avgift och utdelning inom transportsektorn.