Företag måste sluta spreta

DEBATT Mycket vittnar om att svenska företag måste bli smartare för att överleva i dagens näringslivsstruktur. En rapport sammanställd av Tillväxtanalys och Sveriges officiella statistik 2013, visar bland annat att hela 32 procent av alla företag som startade år 2008 inte överlevde sina första tre år. Samtidigt visar ännu en rapport från samma källa att av de som startade nytt företag år 2010, hade 43 procent ingen fortsatt anställning vid sidan av som säkerhet, detta trots att 39 procent av alla småföretag som deltog i undersökningen uppgav att de inte växer.

Dessa siffror är egentligen föga förvånande. Överlevnadsandelen har legat på ungefär samma siffra i flera år och trots åtgärder från staten har det inte blivit mer förmånligt att driva företag. Enligt en presentation av Mikael Samuelssons forskning kring entreprenörskap och affärsdesign vid Högskolan i Borås (2007), är det så mycket som 74 procent av alla försök till att starta eget som överges inom sex år. Det är skrämmande siffror som inte bara vittnar om allvarliga luckor inom svenskt näringsliv, men också inom nyföretagarnas eget strategiska tänkande.

Ett av de problem som finns i nyföretagarnas strategi går redan att hitta i ovannämnda statistik; alltför många företag riskerar sin ekonomiska stabilitet med förhastade val. Att så många som 43 procent inte väljer att säkra sin inkomst de första åren innebär att många företagare tvingas göra stora uppoffringar, uppoffringar som påverkar de egna finansiella och ekonomiska möjligheterna negativt.

Samtidigt är det ingen hemlighet att många företag i början breddar sin verksamhet i hopp om att kunna ta in fler jobb och på så vis öka sin omsättning, snarare än att istället marknadsföra sig som expert på sitt ämnesområde. Som konsekvens ökar konkurrensen med andra företag, vilket i sin tur leder till minskade möjligheter till att ta rättfärdigt betalt för arbetet man utfört.

Skulle nyföretagarna istället satsa på att hitta sin egen nisch och expertis, skulle marknadsföringsarbetet kunna effektiviseras och möjligheten till rättfärdiga priser öka. Genom att tänka smartare, ändra strategi och satsa på det som genererar ett stadigt kundflöde kan fler nyföretagare på så vis överleva sina första år och säkra sin egen och Sveriges ekonomi många år framåt.

Sveriges välfärd är trots allt beroende av inkomster som bidrar till skattliga intäkter, varför det blir ett ekonomiskt problem om för många företag tvingas i konkurs. Just därför är det lika farligt att vara dumsnål som det är att försumma sin egen skicklighet. Det är därför dags att företagarna slutar spreta och istället anammar sin sanna kompetens – endast då kan vi sätta fart på den stadiga statistik som kontinuerligt hemsökt vårt näringsliv.

 
 
1

Läsarkommentarer:

Företag måste sluta spreta

Kommentering stängd

  • Mest lästa artiklarna