Motivet är det gamla vanliga; stora summor snabba pengar i få fickor, till det sorgliga priset av människor, djur och natur. Det får inte hända!

Mycket om inte det mesta som Boliden rör vid blir till aska och går en vidrig död till mötes.

Det var vad som hände med invånarna i en fattig stadsdel i hamnstaden Arica. Utan skam i kroppen skickade Boliden på 80-talet 20 000 kilo giftigt avfall till Chile. Att gänget man sålde skiten till var skojare och att diktatorn Pinochet styrde landet var ingenting som brydde Boliden. Tiden gick. Barn satt mitt i Bolidens arsenikhögar och lekte, ovetandes om hur farligt det var. De skulle senare bli deformerade. Många skulle utveckla tidig cancer. På vissa av flickorna poppade ett eller fler extra bröst fram, som läckte var. Många av dem dog en plågsam död. Nu, mer än 30 år senare, pågår en rättegång mot Boliden där dessa anhöriga till döda och deformerade barn ställer företaget inför rätta och begär en symbolisk summa av 100 000 kronor för att åtminstone kunna ta reda på hur många och vilka sjukdomar man drabbats av.

Artikelbild

| Dammsjön, sjön som täckt den gamla dammen, i Laver är snart helt torrlagd. Boliden har dock inte följt miljöbalken enligt Länsstyrelsen. (Arkivbild)

Boliden frånsäger sig ansvar. Menar att man ”gjort vad man kunnat” och att man ju inte ”kunde veta” (att skiten skulle hamna i en enorm giftig hög och mörda tusentals barn).

.

Läs även:"Boliden i rätten för förgiftad stad i Chile"

"Rättegång rör upp oro för Lavergruvan"

Artikelbild

| När Lavergruvan stängdes 1946 fanns åtskilliga ton förorenad anrikningssand från kopparbrytningen deponerat här i ett vattenfyllt magasin intill gruvan. Efter vårfloder i början av 1950-talet spreds cirka 20 procent av sandvolymen nedströms och en fördämning skapades för att skydda vattendragen från miljökatastrof. (Arkivbild)

.

Vi vrider fram klockan till 1998.

Då förstörde Boliden Doñana nationalpark, ett av Europas största och viktigaste naturskyddsområden när Bolidens gruvdamm brast och fem till sju miljoner kubikmeter giftigt slam läckte ut i Guardiamar-floden. Flera hundra bönder sina marker förstörda i en region som redan på 90-talet präglades av fattigdom och arbetslöshet. Miljökonsekvenserna var enorma. Det var inte så att varningar inte hade funnits. Två år innan hade anställda i gruvan varnat för att dammen överbelastades, men varningarna ignorerades av både det spanska gruvbolaget och av Bolidens ledning, som istället strävade efter att ytterligare öka driften. När katastrofen var ett faktum frånsade sig Boliden i vanlig ordning ansvar.

.

"Projektet skulle förstöra minst 5000 hektar natur och innebära en långsiktig risk för miljö, vatten och hälsa under en överskådlig framtid"

.

Nu vill Boliden fortsätta i samma stil.

I det makalöst vackra, vidsträckta landskapet väster om Älvsbyn planerar Boliden det största dagbrottet i Sverige någonsin, en gigantisk koppargruva.

Ett öppet dagbrott med en enorm avfallsdepå som skulle begrava en hel dalgång, med två skyddsvärda sjöar, under 100 meter giftigt gruvavfall. I närheten av en nationalälv. Projektet skulle förstöra minst 5000 hektar natur och innebära en långsiktig risk för miljö, vatten och hälsa under en överskådlig framtid.

Boliden är varken känt för ansvarig drift eller att städa undan sin skit efter sig. Nyligen dömdes Boliden till ynka 45 000 kronor i företagsbot för att bolaget började riva ut en damm vid Laver utan tillräcklig dokumentation över hur rivningen skulle följas upp.

.

Läs även:"Bolidens miljöböter är kaffepengar"

"Boliden bötfällt för miljöbrott i Laver"

.

I Laver ligger fortfarande hälsovådliga rester från Bolidens förra äventyr i Laver (1936–1947), dagbrottet är numera en 35 meter i diameter och 34 meter djup giftig sjö. Platsen har av miljökännare kallats Sveriges giftigaste.

Området där Boliden nu ämnar fortsätta förinta liv har många sjöar och vattendrag. Här forsar den mäktiga Piteälven fram, en av våra fyra skyddade nationalälvar och inte långt från älvens största turistattraktion Storforsen. Forsen är en av de största i Europa och den största oreglerade. En dammolycka skulle med andra ord vara förödande för människor och djur.

Projektet har mött lokalt motstånd från närboende och miljörörelsen och ansökan om gruva fick avslag av länsstyrelsen 2015. Bryr sig Boliden? Nej då. Företagets förre vd Lennart Evrell meddelade sajten Aktiespararna att ”det kommer att bli en gruva så småningom.”

Är vi beredda att offra vår natur så att några direktörer på Östermalm i Stockholm ska bli förmögna? Svaret är nej. Det som nu krävs är att samhället organiserar sig och stoppar detta företag från dess livsfarliga och oansvariga aktivitet som Boliden ägnar sig åt. Låt inte Boliden hållas, varken nu eller i framtiden.

Tobias Drejby

Frilansande journalist och utflyttad Älvsbybo