De finns mängder av modeller i olika prisklasser att välja på och det är många parametrar att ta hänsyn till vad gäller batteri, växlar, motor, kvalitet och garantier. Olika motorsystem förklarar en stor del av prisskillnaden på elcyklar. Den enklare och billigare navmotorn fungerar gott för de flesta, men mittmotor ger mer cykelkänsla och längre körsträckor.

Alla cyklar i vårt test har så kallad damram eller lågt insteg, men de flesta finns också i varianter med herram. Till "Bäst i test" utses Trek TM1+. Visserligen kostar den över 20 000 kronor men den ger mycket elcykel för pengarna, bland annat har den mittmotor.

– Visst kan man köpa en billig elcykel. Men de har ofta litet batteri och enkla fälgbromsar. Vill man ha prestanda och bra utrustning kostar det mer. Börja med en billig elcykel om du är osäker på hur mycket cykling det blir. Det är värre om man köpt en elcykel för 35 000 kronor och måste sälja den för att man tröttnat, säger Gustav Forsberg, chefredaktör för Allt om Elcyklar.

Artikelbild

| Allt fler lämnar numera bilen hemma och tar sig fram på två hjul. Försäljningen av elcyklar har fördubblats på två år. I samarbete med tidningen Allt om Elcyklar har vi testat sex olika märken på marknaden.

Dock talar mycket för att man verkligen cyklar. Elcyklister lär trampa nästan dubbelt så långt som vanliga cyklister. De allra flesta elcyklar som säljs är klassiska dam- eller herrcyklar. Men det finns många andra typer, mountainbike är stort i Mellaneuropa, och nästan alla lastcyklar har numera elmotor.

Gustav Forsberg konstaterar att elcykeln i dag är en mogen produkt.

– De värsta avvarterna ser man inte mycket av längre. Men samtidigt är elcyklar under stark utveckling, de kommer vara annorlunda om fem år.

Ett väsentligt val är om elcykeln ska ha navmotor eller mittmotor. Navmotorn är en enklare konstruktion där motorn drar när pedalerna roterar. Mittmotorn är mer sofistikerad, där beror motorkraften på hur hårt du trampar, vilket ger mer naturlig cykelkänsla.

Artikelbild

| Olika motorsystem förklarar en stor del av prisskillnaden på elcyklar. Just den här modellen har en navmotor på framhjulet.

– Med navmotor kan man lufttrampa utan att ta i. Med mittmotor måste du trycka till på pedalerna och får då längre räckvidd, förklarar Gustav Forsberg.

Bra bromsar är viktiga på elcyklar, helst hydrauliska skivbromsar som har bäst bromseffekt. För två år sedan fick ett test som visade att elcyklar inte hade tillräcklig bromsverkan stor uppmärksamhet.

Artikelbild

| Cykelns löstagbara batteri sitter på ramen och är på 522 wattimmar, vilket ger en uppskattad körsträcka på 75 kilometer.

Gustav Forsberg på Allt om Elcyklar känner dock inte igen det problemet.

– Jag har testat många cyklar som redaktör, men har inte stött på någon med direkt dåliga bromsar, säger han.