Framtidens journalistik är ett samarbetsprojekt som drivs av NTM (som Piteå-Tidningen samarbetar med), Bonnier, Schibsted, Sveriges Radio och Sveriges Television.

– Hela projektet är världsunikt. Det är väldigt ovanligt att medier som i grunden är konkurrenter samarbetar på det här sättet, säger projektledaren Johan Lindén.

En del i projektet – som startade 2014 – är att genomföra olika typer av undersökningar. På fredag går startskottet för en undersökning som ska kartlägga nyhetskonsumenters mobila användarbeteenden.

– Resultatet ska vi använda för att kunna tillfredsställa våra läsare bättre, säger Björn Lövenlid, redaktionell utvecklingschef hos NTM.

Deltagarna i undersökningen laddar ner en app som läser av hur de konsumerar nyheter.

– Mobilkonsumtionen har ökat monumentalt. Den här ska ge oss bättre förståelse för hur människor konsumerar nyheter via mobila plattformar. Har man andra behov än tidigare, tar man del av nyheter på ett annat sätt och får man tag i det man söker. Det är några frågor vi hoppas få svar på, säger Johan Lindén.

Läs mer om undersökningen och anmäl dig genom att klicka här.