Rapport: Så betalar svenskarna när de handlar

Swish är den mest använda betalmetoden när svenskar handlar online, medan bankkort är vanligast vid köp i fysisk butik. Det visar statistik från Sveas nya rapport Payments in the nordics.

Swish är den mest använda betalmetoden när svenskar handlar online, medan bankkort är vanligast vid köp i fysisk butik. Det visar statistik från Sveas nya rapport Payments in the nordics.

Swish är den mest använda betalmetoden när svenskar handlar online, medan bankkort är vanligast vid köp i fysisk butik. Det visar statistik från Sveas nya rapport Payments in the nordics.

Foto: TT-arkiv

Sverige2022-12-08 14:13

När Svea bank tillsammans med HUI tillfrågat svenskarna om deras betalmetoder uppgav 29 procent att de använt Swish och 21 procent att de använt faktura vid deras senaste onlineköp. Det kan jämföras med 13 procent av norrmännen, tio procent av finländarna och två procent av danskarna. Det skriver Svea bank i ett pressmeddelande.

– Det finns många innovativa fintech-bolag i både Sverige och i de andra nordiska länderna. Det i kombination med högt förtroende för finansiella institutioner gör att många är öppna för att testa ny betalteknik. Fakturabetalningar är särskilt populära bland svenskarna vilket även det beror på starka aktörer inom BNPL, alltså att köpa nu och betala senare. Den nordiska BNPL-marknaden är betydligt mer utvecklad än i många andra länder, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea bank.

När det kommer till köp i fysisk butik är betalning med bankkort det vanligast förekommande bland svenskarna. Det uppgav 45 procent som den senast använda metoden, medan 27 procent uppgav att de betalade med kreditkort. Åtta procent av svenskarna använde Swish vid sitt senaste köp i fysisk butik. Betalning med bankkort var den vanligaste metoden även för norrmän och finländare när det kommer till köp i fysisk butik, enligt rapporten.

Var femte svensk konsument uppgav att de har mer kontanter hemma i dag jämfört med föregående år. Det kan jämföras med finska konsumenter där siffran är 28 procent.

Rapporten

Rapporten Payments in the nordics är en rapportserie som lanseras av Svea bank år 2022 och utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4 000 respondenter totalt. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI research.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!