Att fylla på kroppen med protein har blivit vår tids trend inom träning och hälsa. Av den anledningen äter vi kött och kvarg som aldrig förr, och som om det inte räcker tuggar vi dessutom i oss mellanmål som är proteinberikade.

– Man behöver inte alls äta den här mängden protein om man är vanlig motionär. För en normal person behövs ungefär ett gram protein per kilo kroppsvikt varje dag. Tränar du mycket kanske du behöver något mera, säger Emma Lindblom, dietist på bland annat Riksidrottsförbundet.

Om du väger 60 kilo behöver du alltså få i dig mellan 60–90 gram protein. I många fall behöver du inte fylla på med en bar som innehåller 20–40 gram protein, vilket alltså nästan är hälften av ditt dagliga proteinbehov.

Artikelbild

| Att fylla på kroppen med protein har blivit vår tids trend inom träning och hälsa, men enligt dietisten fungerar en macka och ett glas mjölk – eller en banan och en näve russin om du är på språng – lika bra.

En chokladbit i affärens godishylla innehåller ungefär lika många kilokalorier som proteinsnacksen som saluförs som nyttiga. Och visst består de senare av mindre socker och fett och mer protein, men energimängden är fortfarande densamma.

– Man måste hålla i minnet att bara för att förpackningarna är märkta med ord som "protein" och "bar" så är det inte automatiskt ett bra alternativ, säger Emma Lindblom.

Några av produkterna rekommenderas särskilt efter träning. Men enligt Emma går det minst lika bra att äta en macka och dricka ett glas mjölk. Eller yoghurt, en banan och en näve russin om du är på språng.

Ett stort bekymmer med den här typen av snacks är att de är väldigt söta, de har smak av kola, choklad, kakor och glass. När vi äter dem triggas vårt sockerbehov och vi vill bara ha mer. Emma tycker dessutom inte att man bör exponera de här produkterna för barn, eftersom de saluförs som nyttiga alternativ.

Artikelbild

| ”Ju kortare innehållsförteckning desto bättre. Och håll utkik efter ingredienser som du känner igen. Skulle du kunna ha gjort produkten hemma i ditt kök?”, säger dietisten Emma Lindbom.

Vad ska man då ha de där produkterna till? Om det går lika bra med en banan som mellanmål, och de är för energi- och näringsfattiga för att ersätta en hel måltid?

Själv har Emma en energibar i väskan för nödsituationer. Hon väljer något som är baserat på havregryn, torkad frukt och nötter.

Artikelbild

| De flesta proteinbarerna har snarlika ingredienser. Energiinnehållet varierar något, liksom fördelningen av protein, fett och kolhydrater.

– Den kan vara bra att ha om tåget är försenat och jag fastnar på en perrong en eftermiddag.

Och visst, tränar du ett förhållandevis hårt pass och vet att du inte sitter vid matbordet förrän om en till två timmar kan en proteinbar vara ett alternativ.

Artikelbild

| Emma Lindblom är dietist på bland annat Riksidrottsförbundet.

Emma Lindblom har svårt att rangordna produkterna i testet utifrån näringsinnehåll.

– Det är hugget som stucket, de flesta proteinbarerna har snarlika ingredienser. Energiinnehållet varierar något, liksom fördelningen av protein, fett och kolhydrater. På förpackningarna finns tyvärr ingen information om eventuella vitaminer eller mineraler.

Artikelbild

Och hon slår fast att det viktiga är att man äter varierat och anpassar sitt energiintag efter sitt behov.

– Man kan äta allt men inte jämt. Mitt tips är att i första hand äta vanlig mat med ingredienser som du känner till varifrån de kommer. Om du någon gång väljer en bar, ta den som du tycker är godast.