Professorn i drift- och underhåll och professor i maskinelement är mannen bakom det portabla instrument som kan mäta slitage och friktion på alla järnvägstyper.

Friktions- och slitageprovaren kan motsvara den tyngd som ett fullastat malmtåg har när slitage och friktion ska mätas på räls.

Provaren – tillverkad i mässing, aluminium och rostfritt stål – kan fästas på alla typer av räls, oavsett dess kondition. Den har fyra hjul som justeras för att ligga rätt mot den räl som är aktuell för provning.

Provaren ger, enligt pressmeddelandet från LTU, en verklighetsförankring när det gäller friktion och slitage för järnväg. Något liknande finns inte på marknaden – patentet tar även hänsyn till övrigt som kan ligga på spåret, exempelvis snö och is eller smörjrester, rost, växtdelar, avlagringar från nedfallen last och annat.

Instrumentets mätförmåga bygger på att olika tyngder fälls ner i provaren, beroende på vilken typ av tåg apparaten ska föreställa.

– Patentet är ett kvitto på att Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet utvecklar innovationer som har en sådan höjd att de blir patenterade, säger ”järnvägsprofessorn” Jan Lundberg som också betonar att järnvägsforskare annars är hänvisade till dyra laboratorietester som inte på ett tillräckligt realistiskt sätt kan ta hänsyn till de förhållanden som gäller i verkligheten på järnvägen.

Patentet har överlåtits till avdelningen för drift, underhåll och akustik på LTU.