Pitesonen Anders Sundström har lång erfarenhet som politiker, bland annat som tidigare socialdemokratisk minister, och som styrelseordförande för KF och Coop. Dessutom har han viktig erfarenhet som utredare av Bromma flygplats framtid.

– Det är ju samma typ av frågor. Det är infrastruktur. Det är finansiering från flera olika håll, så att det har väl, väldigt mycket gemensamt. Ja, det är ett liknande tänk, kan man säga, säger Anders Sundström till Radio Norrbotten P4.

Anders Sundström anser att Norrbotniabanan är väldigt viktig och nödvändig för att få en bättre järvägstrafik till Norra Sverige.

Artikelbild

| Nöjd. Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, är glad att ha Anders Sundström med på tåget och hoppas att förhandlingarna tar vid efter årsskiftet.

För ett år sedan skrev PT att Norrbotniabanan AB hoppades att Anders Sundström skulle utses till regeringens förhandlingsperson, men nu blir det alltså tvärtom.

– Precis, eftersom regeringen ännu inte har utsett någon förhandlingsperson så tog vi honom. Det känns bra att vi kunnat knyta honom till oss, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.

LÄS OCKSÅ: "Norrbotniabanan är på spåret"

Gusten Granström kommer tillsammans med Anders Sundström och Hans Lindberg, styrelseordförande i bolaget, att ingå i förhandlingsgruppen. En viktig del i förhandlingarna är finansieringen av Norrbotniabanan som är kostnadsberäknad till 25-30 miljarder kronor.

Än har regeringen inte utsett någon egen förhandlingsperson och Gusten Granström tror inte att det sker före årsskiftet.

– Kanske får Sverigeförhandlarna ett utökat uppdrag, men vi vet inte än. Det brådskar, men signalerna är tydliga, Norrbotniabanan ska prioriteras och byggas.