Det är andra året som elbilsrallyt Februarirundan körs, men förra året ska ses mer som ett "symbolrally" än i år.

– Vi körde för att testa, och det gav lite mersmak. Sagt och gjort, efter en dialog med energibolagen i regionen, näringsliv och kommuner så skrev jag en ansökan för det och lämnade in till tillväxtverket, säger Robert Granström, projektledare.

Projektet som elbilsrallyt ingår i kallas "Lika bra med celler-i" och anledningen till att det körs i februari är för att vädret ska vara så jävligt som det bara går. Osäkerheten inför elbilar beror till stor del på att vi inte vet hur bra de fungerar under vintern.

Artikelbild

| Ren energi. Projektledaren Robert Granström kör själv elbil till vardags som han laddar med egna solceller.

– Vi plockar fram lite mätdata på hur långt de går vintertid. Konsumentupplysningen som biltillverkarna själva ger är mer under optimala situationer när det är sol, varmt och medvind. Men vi som bor i norra Sverige vill veta hur det går när det är som jävligast, säger Robert Granström.

Projektet blir treårigt och syftet med rallyt är tudelat. Förutom att se på förbrukningen har man även visat upp bilarna och hållit föredrag i varje kommun (Boden, Älvsbyn, Piteå och Luleå).

– Syftet är att sprida kunskap. Även om projektet riktar sig till offentlig sektor så vill vi också gärna att det pratas om det runt fikaborden, säger Robert Granström.

Prisutdelningen för rallyt hjälper Älvsbyns Motorsällskap, ÄMS, till med.

Artikelbild

| Laddstation. Pite Energi har ett par av Piteås i dag rätt få laddstationer. Under föreläsningen berättade de att 2018 Piteå ha minst 14 laddstationer från Pite energi.

– Vi från klubben är med och gör lite tävling av det för att visa våran positiva inställning till miljön. Många tycker nog att motorklubbar bara är miljöbovar, så det här är ett sätt att visa att vi faktiskt också värnar om miljön, säger Arne Lind, ordförande Älvsbyns motorsällskap.