Konsumenter och bilhandlare saknar information om elbilens räckvidd i ett kallare klimat och med anledning av det frågade Test Site Sweden om Älvsbyns motorsällskap kunde tänka sig att arrangera en tävling. Rallyt startade på onsdagen i Luleå och har körts via Boden, Älvsbyn och Piteå där de sedan gick i mål i Luleå på torsdagseftermiddagen. Så kallt som arrangörerna hade hoppats på blev det dock inte. Temperaturen visade omkring minus 9 grader när elbilarna rullade in i Piteå på torsdagsförmiddagen.

– Tanken är att vi ska se hur det fungerar med en elbil när det är kallt, men tyvärr är det nästan för varmt nu. Det hade gärna fått vara minus 25 grader, men vi får ändå en indikering hur det fungerar att pendla med en elbil, säger tävlingsledare Arne Lind, Älvsbyns motorsällskap.

Bilhandlare i Norrbotten deltog i rallyt där färden mellan två punkter klockades. Utifrån det är tanken att data ska tas fram för att beskriva hur mycket energi som förbrukats och vad kostnaden blir för att köra en viss sträcka.

Artikelbild

| Elbilsrally. Fem laddbara fordon deltog i Februarirundan och alla kunde tag sig mellan Älvsbyn och Piteå. Den här bilen hade dock haft problem att ladda före starten på torsdagen.

Kyla påverkar elbilarna, men inte så mycket som de flesta tror, förklarar Magnus Karlström, omvärldsanalytiker vid Chalmers tekniska högskola. Framför allt är det uppvärmningen av kupén som påverkas. Ju kallare det är desto mer energi går åt för att hålla bilen varm.

– En viss minskning av elräckvidden blir det, men problemet är inte så stort som många tror. Det är inget problem att starta elbilen om det är kallt och man ska inte överskatta det här problemet, säger han.

Han var på plats för föreläsa om elbilar och dess omvärld. De senaste åren har utvecklingen gått snabbt.

– Hela bilindustrin är fokuserad på att komma framåt snabbt i det här området. Det har gått fem år sedan utvecklingen startade och den har gått väldigt fort, säger Magnus Karlström.

Artikelbild

| Laddar. Innan nästa etapp ska bilarna laddas. Anders Wikström från Nordiska bil var en av dem som körde i rallyt.

Han ser positivt på framtiden för laddbilar, både laddhybrider och elbilar.

– Jag tror att andelen kommer att öka successivt i samband med prisfall och att det kommer fler modeller. Det är ungefär en dubblering varje år av antalet laddbara bilar, säger han.

Artikelbild

| Snabb utveckling. ”Hela bilindustrin är fokuserad på att komma framåt snabbt i det här området”, säger Magnus Karlström.

I Sverige finns drygt 16 000 laddbara bilar varav 166 av dem finns i Norrbotten, enligt statstik från elbilsstatistik.se.

Hur fungerar det att pendla med en elbil?

Artikelbild

| Premiär. Älvsbyns motorsällskap hoppas kunna växla upp med fler deltagare och att arrangemanget blir årligt återkommande. "Det här har varit väldigt uppskattat och nästa år kommer vi troligen att gå ut med en inbjudan även till privatpersoner", säger Arne Lind.

– Det fungerar för väldigt många människor. Många av modellerna har en elräckvidd på ungefär 10 till 12 mil, men sedan finns det också elbilar med betydligt längre elräckvidd upp till 40 mil, säger Magnus Karlström.