Du kan säkert svaret, men poängen med Micael Hermansson idé var viljan att nå fram till eleverna, väcka engagemang och lust, att få dem att känna att kunskap är coolt. Ja, du svarade säkert ”för att de lever på olika poler”, men egentligen var målet med ledtråden ”Antarktis”.

– Tanken med ”Grej of the day” är en slags mikrolektion med makroeffekt.

De trötta eleverna vaknade och den första ledtråden följdes av en ny. Varje dag! Micael Hermansson, som har varit mellanstadielärare i 25 år, fattade knappt vad som hände och barnen ville bara ha mer. Det var hösten 2009 och sedan dess har ”Grej of the day” vuxit som en lavin och används idag i tusentals klasser och intresset utomlands är stort.

Artikelbild

| Tankeväckande. Rektorerna Carina Stridsman Fjellström, Britt-Marie Mattsson och Elisabeth Hortlund diskuterar en av Micael Hermanssons intressanta frågeställningar.

Intresset i Piteå är också stort och när Micael Hermansson berättade om sin enkla, men fruktbara idé på Storstrand i Öjebyn på torsdagen så var närmare 200 pedagoger på plats för att lyssna. Och lära?

– Jag var vid ett vägskäl. Den nya klassen tyckte allmänt att skolan sög och själv kände jag mig less. Något måste hända. I bilen efter ett kvällsmöte växte den här tanken fram. Jag ville bota det där som så många föräldrar varit med om när de frågat sina barn vad de lärt sig i skolan idag och fått svaret ”inget särskilt”.

Det visade sig ganska snabbt att tanken var god.

Korta mikrolektioner, runt åtta minuter, där barnen utifrån en ledtråd skulle hitta svaret och sakta, sakta vaknade barnen ur sina bubblor och när den första ledtråden var avklarad kom frågan ”Blir det mer?”.

Artikelbild

| Kunskapstörst. Med sin enkla idé fick Micael Hermansson eleverna att törsta efter kunskap.

– Jag blev så glad, gick verkligen igång och skickade med barnen en ny ledtråd, ”världens mest kända kolbit”.

En diamant, du kunde det också. Men vad heter den och varför heter den så och var finns den nu och så vidare. Det växte till en kunskapstråd och som avslutning lite kuriosa. Spelet ”Jakten på den försvunna diamanten”.

Micael Hermansson är medryckande och det finns otroligt mycket mer att berätta om ”Grej of the day”, men det viktiga är förstås den kunskapstörst och motivation det väckte. Eller varför inte stimulans. Det som eleverna i Piteås skolor enligt den senaste enkäten efterlyser mest.

Men mikrolektioner i all ära, hur gick de i alla andra ämnen för den tidigare så trötta klassen?

– Det smittade av sig och lärandet blev roligt. Kunskap blev coolt, säger Micael Hermansson som numera lanserar sin enkla, men smarta idé på heltid. Nästa vecka åker han till USA för att berätta om ”Grej of the day”.