SCA minskar volymerna med container

Som hamnchefen Ulrika Nilsson befarar, minskar SCA sina leveranser med container från Piteå hamn.

SCA har successivt minskat sina transporter med container från Haraholmen då man anser att det är för dyrt. (Arkivbild)

SCA har successivt minskat sina transporter med container från Haraholmen då man anser att det är för dyrt. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2019-11-28 18:12

Som Piteå-Tidningen tidigare skrivit finns farhågor kring den containerlinje som utgår från Haraholmens djuphamn.  Farhågorna besannas nu när SCA bekräftar att deras frakt med container från hamnen successivt minskat – och kommer att fortsätta att göra det, då man anser att det är för dyrt.

– Vi ser inte att vi kan fortsätta en sådan här hantering om inte hamnen lyckas rationalisera och hitta effektivare sätt att hantera containerverksamheten. Om man inte förmår att göra det så att frakten blir konkurrenskraftig, så måste vi hitta andra vägar, säger Björn Lyngfelt, kommunikationschef vid SCA. 

Han berättar att SCA bedriver en omfattande verksamhet på Haraholmen. Merparten av trävarorna från Munksunds sågverk, cirka tre fjärdedelar, lagras och transporteras vidare därifrån. Det mesta via så kallade "break bulk", det vill säga båtar där trävarorna lyfts på och av. Denna verksamhet kommer att fortsätta som vanligt. Den hotade containerfrakten går i första hand till Asien och står för drygt 20 procent av sågverkets volym.

– Om man kunde ha ett större fartyg skulle man kunna minska kostnaderna. Och om hamnen hade fler kunder som tror på containerverksamhet, så att man kan göra kostnaden per container lägre, skulle vi väldigt gärna stanna kvar. Men som det är nu går allt fler av SCA:s containerfrakter via Umeå, Sundsvall och Gävle, säger Lyngfelt.

Dock kommer SCA även fortsättningsvis att använda hamnen som lagringsyta i samma utsträckning som i dag.

Karta: Haraholmen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!