Det är Naturvårdsverket som på regeringens uppdrag administrerar miljöbidraget för elcyklarna.

– Det har varit ett kontinuerligt söktryck hela sommaren med mellan 3 000 och 5 000 ansökningar per vecka, berättar Tomas Hallqvist, chef för miljöbidragsenheten vid Naturvårdsverket.

Premien, som ger privatpersoner 25 procents rabatt på priset när man köper en ny elcykel, kan även sökas för eldrivna mopeder, motorcyklar och vissa fordon som används av personer med en fysisk funktionsnedsättning.

Artikelbild

| Elcyklar på rad. Priset varierar mellan 14 000 och 23 000 kronor beroende på modell. Med rabatten från 10 500 och uppåt.

Det statliga bidraget infördes den 1 februari i år för inköp gjorda efter 20 september ifjol. Från och med 1 juni kan man även söka bidrag för eldriven utombordsmotor.

Men det är förstås elcyklarna som står för den största delen.

Hittills, till och med 28 augusti, har 69 000 personer runt om i landet sökt och fått elcykelbidrag. 309 miljoner kronor har betalats ut.

Framför allt är det medelålders människor som köpt elcykel i sommar.

Artikelbild

| I storstäderna är det många som cykelpendlar till och från jobbet. Här Gustav Forsberg på en Eco Ride, tyvärr dock utan hjälm. (Arkivbild)

– Men vi hade bland annat en ung flicka som kom hit med sin pappa för att titta på elcyklarna. Pappan sa ”nu får du välja, en elcykel eller en moped” och flickan valde elcykeln direkt, berättar Nasko Paunusson vid Tvåhjulsmästarna Svanborg och Lundberg i Piteå.

Där har man förstås märkt av det ökande intresset i sommar.

– Vi hade ju en del som var och tittade även förra sommaren, men när premien infördes blev det jättestor skillnad, intresset för elcyklarna har verkligen ökat, säger Paunusson.

I Piteå kommun, som är elcykelvänligast i länet tillsammans med Övertorneå, har 222 personer sökt och fått bidraget, det är 5,3 personer per 1 000 invånare. Totalt har 837 000 kronor betalats ut.

Intresset varierar stort i landet. Värst, eller kanske snarare bäst, är man i Båstads kommun i Skåne där 17,6 av 1 000 invånare köpt elcykel. Snittet för riket är 5,1 av 1 000 personer, snittet för länet 3,1 – och där bidrar bland annat våra fjäll- och glesbygdskommuner till att dra ner statistiken.

I Arjeplog och i Överkalix är det en enda person i hela kommunen som sökt elcykelbidrag. Det betyder 0,4 respektive 0,3 personer per 1 000 invånare jämfört då med exempelvis Båstads 17,6, vilket väl i och för sig har sina randiga och rutiga skäl. Cykelsäsongen är ju betydligt längre i Skåne än i Lappland.

Priset på en elcykel varierar stort, i grova drag mellan 10 000 och 40 000 kronor. En fjärdedel bidrar då staten med.