Det finns i dag sju stora leverantörer av dagligvaror på nätet. Tillsammans täcker de 78 procent av alla postnummerområden i landet. Vi har valt att titta närmare på de sex som har bäst geografisk täckning, enligt jämförelsesajten Nätmat.se. Herman Jansson, teknisk chef på sajten förklarar att det har skett en stor förändring under de senaste åren.

– När vi började titta på näthandel var det mycket ett storstadsfenomen. Runt år 2014–2015 fanns det bara tre butiker: M at.se , Mathem och Coop.

Vårt test av tjänsterna visar också att det är de som har funnits längst på marknaden som fungerar bäst. De renodlade nätetbutikerna, Mat.se och Mathem.se , har många finesser som de andra hemsidorna saknar. Det är också de enda som levererar varor på helgerna.

Artikelbild

| Vi har jämfört sex olika leverantörer av dagligvaror utifrån hemsidans funktion, pris och leveranstid.

Siffror från undersökningsföretaget GfK visar att drygt hälften av alla hushåll har gjort inköp av mat på nätet under det senaste året och genomsnittet ligger på sju till åtta gånger per år. GfK:s konsult Bo Engström förklarar att det framför allt är yngre personer som föredrar att handla på det här sättet.

– De har en vana att använda mobiltelefon eller dator i princip alla sammanhang och tycker det är en smart lösning som sparar tid.

Mest handlar barnfamiljer i storstäderna, men alla åldersgrupper i hela landet utnyttjar tjänsterna.

– Av det totala beloppet som läggs på dagligvaror i Sverige kommer runt fem procent från e-handeln och resten från fysiska butiker, säger Bo Engström.

Artikelbild

”Slipp kånka och köa” är ett av nätbutikernas främsta försäljningsargument. Många tycker att det är smidigt att slippa åka iväg till en stormarknad för att storhandla.

Varför är det inte mer?

– Jag tror det ligger i vanans makt. Man tänker att man bara ska handla lite på vägen hem från arbetet. Men antalet e-handelskonsumenter ökar kraftigt.

Artikelbild

Framför allt är det yngre personer som föredrar att handla mat via nätet. De har en vana att använda mobiltelefon eller dator i princip alla sammanhang och tycker det är en smart lösning som sparar tid.

Framför allt är det storhandlingen som görs på webben. Många tycker det är smidigt att slippa åka iväg till en stormarknad.

– Det måste vara enkelt och flexibelt för konsumenten så att man inte är för beroende av att passa någon tid, säger Bo Engström.

Artikelbild

Vi har jämfört sex av nätbutikerna som säljer dagligvaror utifrån hemsidans funktion, pris och leveranstid.

Han påpekar att det också är viktigt att färskvaror håller en hög kvalité. Detta har bland andra Coop tagit fasta på och lanserat en färskvarugaranti: den som inte är nöjd med produkten får dubbelt tillbaka. Coop blir dessutom vinnare i vår prisjämförelse som vi gjorde genom att lägga en beställning på 14 identiska produkter hos varje nätbutik. Dyrast var Mathem.se. (TT)