– Att väntetiden på 112 nu minskar är ett kvitto på att det utvecklingsarbete vi genomför ger tydligt resultat. Under året har vi utbildat medarbetare, förbättrat effektiviteten i samtalen så att hjälpen larmas ut snabbare och förstärkt ledarskapet på våra SOS-centraler runt om i landet. Totalt sett gör detta att hjälpen når fram snabbare till den som ringer oss i en nödsituation, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

Siffrorna framgår av SOS Alarms årliga 112-rapport som presenterades på torsdagen.

– Ytterligare en trend är att samtalen vi får från mobiltelefon fortsätter att öka, från 80 till 84,4 procent på bara ett år. Det är en utmaning för oss eftersom vi på grund av dagens lagstiftning inte får en exakt position från den som ringer. Skulle vi få det skulle vi potentiellt sett kunna spara 40 sekunder i varje larmsamtal. Det skulle göra att vi kan larma ut rätt hjälp betydligt snabbare och det skulle även göra underverk för svarstiderna på 112, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

– Under året ser vi en fördubbling av antalet VMA, Viktigt meddelande till allmänheten, som skickades ut 46 gånger under 2018. Ökningen beror antagligen dels på att vi lever mer uppkopplade och att kraven på aktuell information ökar, säger Kenny Lorentzon, chef vid SOS Alarms krisberedskapsavdelning.