Nextjet storsatsar i Luleå och öppnar nya flyglinjen Luleå-Sundsvall-Göteborg.
Det blir två avgångar från Luleå airport varje vardag – en på morgonen och en på kvällen. Dessutom kvällsflyg söndagar.
– 22 turer i veckan. Vi tror att städerna har stort utbyte av varandra, säger Angela Friberg, säljansvarig hos Nextjet.
Nextjet hyr in ett kanadensiskt jet-flygplan med besättning, stationerat på Luleå airport, med plats för 50 passagerare.
De utlovar snabba stopp i Sundsvall för påstigande resenärer vidare till Göteborg.
– Max 15-20 minuter. Nu kör vi fram till midsommar, därefter går flyglinjen igång igen i mitten av augusti, säger Angela Friberg.
I går skedde premiärturen, med en delegation från Sundsvallsregionen som passagerare.
– Vi har väntat länge på flyglinjen. Näringslivet i Sundsvall och Luleå är lika, båda regionerna har skogsnäring, universitet och IT, många bolag har kontor i båda orterna, säger Oliver Dogo, vd för Handelskammaren, Mittsverige.
Även Robert Forsberg, Norrbottens handelskammare, har märkt en stor efterfrågan inom näringslivet.
– Ett stort behov att på ett smart, enkelt sätt nå sina samarbetspartners i Sundsvall och Göteborg. Det blir snabbare och mer miljövänligt nu.
Utöver sin projektledarroll inom handelskammaren är Robert Forsberg vd för Arctic Airlink, den två år gamla flyglinjen Luleå-Uleåborg-Tromsö.
Det tidigare ifrågasatta Tromsöflyget visade röda siffror i fjol och nu är förhoppningen att Nextjets satsning ger flyglinjen en nystart.
Det kanadensiska jetplanet ska därför även trafikera Uleåborg och Tromsö, med tre avgångar i veckan.
– Nu skapar vi mycket bättre förutsättningar för att detta ska bli en bestående linje, säger Robert Forsberg.
Även Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå airport, tror att Nextjets flyglinje gynnar Arctic airlink.
– Tvärförbindelserna Sverige-Finland-Norge har ett stort värde. Vi ser mycket positivt på Nextjets satsning.
Samtidigt bekymrar de söig för regeringens planerade flygskatt (se faktaruta).
– Man ska inte svartmåla och säga att allt hänger på flygskatten men den skulle minska konkurrenskraften för oss häruppe. Jag är klart oroad, säger Robert Forsberg.
– Flygskatten kan innebära en minskning av flygandet. Vi tror i stället på att satsa på biobränsle. Bättre effekt på klimatet, säger Ann-Christin Viklund.