Tanken på en kustjärnväg mellan norrlandstäderna väcktes redan 1914. 104 år senare, efter flera år av politiskt debacle där tidigare borgerliga regeringar bromsat investeringen, kunde bygget av första milen järnväg mellan Umeå och Dåva under synbar eufori invigas på torsdagen. Regeringen har avsatt 12 miljarder kronor för hela sträckan Umeå-Skellefteå.

På plats fanns en stor grupp av folk från Trafikverket, regionråd från Norrbotten och Västerbotten, samt lokala politiker. Tillställningen kryddades av infrastrukturminister Thomas Eneroth (stark anknytning till Piteå eftersom han har en moster i stan), samt tidigare svetsaren, numera statsministern och sedan torsdag eftermiddag även grävmaskinisten Stefan Löfven.

Vant äntrade han grävmaskinen och lät en skopa med jord falla ned på marken och så var banbygget invigd. Löfven sade till PT efter insatsen:

– Detta var första gången och det var roligt.

Innan invigningen sade Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon att verket har fastställt järnvägsplanen för sträckan Umeå-Dåva. Efter det ska det upprättas sju–åtta delplaner upp till Skellefteå och där kan det kan uppstå hinder innan rälsen är lagd. Det kan komma fler överklagningar än den som just nu ligger på regeringens bord där folk protesterat mot bygget mellan Umeå och Dåva.

– Än återstår mycket planarbete, sade Erixon, som pekade på att även om banbygget invigdes torsdag så kommer det praktiska arbetet att gå igång först 2020.

Hon sade också att i princip är berörda kommuner efter sträckan positiva till banans dragning men det finns inga konkreta avtal upprättade. En knäckfråga är dragningen genom Sävar utanför Umeå. Där är inte parterna överens.

Thomas Eneroth sade att som smålänning är han glad över den investering som är en nationell satsning och som kommer att knyta ihop Sverige på ett nytt sätt.

Statsminister Stefan Löfven sade till PT att han garanterar att banan blir byggd ända upp till Luleå.

Artikelbild

| Tummen upp. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och statsminister Stefan Löfven har invigt bygget av första bandelen, Norrbotniabanebygget är på gång.

Men det har tagit 14 år att komma till skott?

– 2004 lovade vi att bygga banan. Sedan blev det regeringsskifte 2006 där den borgerliga regeringen stoppade investeringen. Den lyfte bort pengarna, men vi har lagt tillbaka pengarna, sade Löfven.

Artikelbild

| Norrbotniabanan AB:s vd Gusten Granström mötte statsminister Stefan Löfven och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Han sade att det finns risk för att järnvägssatsningen återigen bromsas upp om det blir regeringsskifte, men.

– Samtidigt har Moderaterna sagt att de inte kommer att riva upp redan fattade beslut om banan, så den kommer, lovade statsminister Stefan Löfven.