Många kunder handlar matvaror online

Coop Norrbottens e-handel ökade med 36 procent under 2021 jämfört med 2020 och 231 procent jämfört med 2019. Anton Risén på Coop online spår en fortsatt hög efterfrågan med ytterligare volymökningar i och med smittspridningen och nya restriktioner.

"Pandemin har gett oss fler kunder, men vi ser också att fler och fler inser fördelarna med att handla online", säger Anton Risén, försäljningschef för Coop online på Coop Norrbotten.

"Pandemin har gett oss fler kunder, men vi ser också att fler och fler inser fördelarna med att handla online", säger Anton Risén, försäljningschef för Coop online på Coop Norrbotten.

Foto: Pressbild

Luleå2022-01-19 13:26

Coops totala e-handel har vuxit med mer än 150 procent sedan pandemistarten. Idag erbjuder de hemleverans till 65 procent av de svenska hushållen och tillsammans med hämta-lösningen nås 83 procent.

– Vi har vuxit starkare än marknaden nu i 21 månader i rad. De butiksdrivande föreningarna och Coop Sverige har tillsammans arbetat hårt för att utveckla kapaciteten för både hämta lösningar och hemleverans. Vi har även mött upp kunders efterfrågan vad gäller lokalt sortiment och butiksproducerad mat. Det här är något som vi nu kan erbjuda på många håll i Sverige, säger Fredrik Uhrbom, försäljnings- och marknadsdirektör på Coop Sverige.

Coop Norrbotten har i flera år erbjudit den accelererande tjänsten i Luleå, Piteå och Boden. Under 2021 startades e-handel även i Kiruna och Gällivare och till våren lanseras e-handel i Kalix. Stora Coop på Storheden i Luleå är navet för Coop Norrbottens e-handelsverksamhet.

– Vi möter ett starkt intresse från kunder och medlemmar att e-handla hos oss, säger Coop Norrbottens vd Peter Fjällborg och fortsätter:

– Vi skulle faktiskt kunna växa snabbare, men vi vill inte göra det till varje pris. Det är viktigt att hålla högsta kvalitet i alla led för att behålla kundernas förtroende. Tack vare det får vi dem att lägga nya order och vi attraherar samtidigt nya köpare.

Anton Risén, försäljningschef för Coop online på Coop Norrbotten, ser ljust på framtiden och räknar med att öka volymerna med 22 procent under 2022 jämfört med 2021.

– Pandemin har gett oss fler kunder, men vi ser också att fler och fler inser fördelarna med att handla online.  E-handlaren sparar en hel del viktig tid i vardagen. När pandemin först drog i gång var det många seniorer som började handla mat online. Nu ser vi att barnfamiljerna ökar, vilket är glädjande eftersom det är en viktig kundgrupp för oss på Coop och en grupp som vi vet vill ha digitala tjänster för få vardagspusslet att gå ihop, säger han och berättar att de har försökt göra det enkelt att handla online.

– Vi har sett till att våra kunder kan prenumerera på varor, de kan scanna hemma de varor de vill handla och de kan numera ändra sin order närmare inpå leverans ifall de vill lägga till eller ta bort någon vara från lagd order.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!