Bara 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse på Lindex. Kappahl uppskattar att mindre än hälften köper en påse medan H&M inte vill ange någon siffra.

– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till SvD.

Klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl började i juni av miljöskäl att ta betalt för plastpåsar i svenska butiker. Sedan dess har fler kedjor anslutit sig.

Sedan den 1 juni tvingar en ny EU-förordning butiker att informera sina kunder om de skadliga effekter som plastpåsar har för miljön. Kedjorna startade då kampanjen One bag habit, där de förbinder sig till att ta betalt för påsarna och skänka överskottet till hållbar utveckling. (TT)