Strax före klockan ett på onsdagen meddelande Nextjet via ett pressmeddelande att de ställer in sina betalningar och ansöker om konkurs. Samtliga flygningar från och med klockan 13 har ställts in.

– Det är djupt beklagligt att styrelsen tvingats ta detta beslut. Speciellt för våra passagerare som direkt drabbas av detta och för vår personal, men också för våra leverantörer och samarbetspartners. Vi har gjort allt som står i vår makt för att hitta en lösning, men tyvärr inte lyckats. Det som nu sker är att en konkursförvaltare ska utses som kommer att ta beslut om bolagens framtid, säger Nexjets vd Magnus Ivarsson i pressmeddelandet.

När Nyheter i Norr får kontakt med Ralf Lundberg, flygplatschef för Arvidsjaurs flygplats, strax efter ett så har han precis nåtts av beskedet.

– Det känns inte bra. Det drabbar alla kommunala flygplatser som har med Nextjet att göra. Så det är svårt att säga något mer om det just nu, men mycket kommer att hänga på Trafikverket, vad de kan göra, säger han.

Även om beskedet kommer plötsligt är Lundberg inte förvånad utan menar att det egentligen har varit väntat länge. Han tycker även att myndigheterna, Trafikverket och Transportstyrelsen, borde ha kunnat förutse det här bättre.

– De borde ha haft bättre kontroll, säger han. Nyligen avslutades en upphandling på Arvidsjaur-Arlanda där Nextjet var enda bolag att lämna in ett anbud. Trafikverket antog dock inte anbudet då det ej ansågs uppfylla kraven.

Vad händer härnäst på Arvidsjaurs flygplats?

– Vi måste sätta oss ner och se vad vi kan och måste göra. Om vi kan erbjuda tjänstledigt till de som har det, uttag av semester och så antagligen någon sorts korttidspermittering av ett antal.

Var den som har en bokat biljett ska vända sig har Lundberg inte hunnit ta reda på, men Arvidsjaurs flygplats hanterar ej dessa biljetter. I pressmeddelandet från Nextjet står att den som har en bokad resa rekommenderas att ta kontakt med sin resebyrå eller kortutgivare för vidare hantering. Nextjets kundtjänst kommer att hålla stängt tills vidare.