Mer än var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är en elcykel. Den har gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp, enligt HUI Research, som utser årets julklapp.

– Elcykeln representerar definitivt den tid vi lever i, säger Johan Larsson, analytiker på HUI Research.

Förra året såldes 45 000 elcyklar i Sverige och under innevarande ”cykelår” har försäljningen ökat med över 50 procent.

Det är en årets julklapp som ligger i tiden, enligt Klas Elm, som är vd för både Svensk cykling och Elektronikbranschen.

– Det är roligt, bra för samhället och bra för de som tar cykeln i stället för passiva transportsätt. De har prickat rätt, säger han.

Elcykeln har också hamnat i det politiska rampljuset. I regeringens budgetförslag för 2018 föreslås en premie för elcyklar som en stor del i en klimatsatsning. Det kan innebära att staten står för en fjärdedel av kostnaden för elcyklar som kostar upp till 10 000 kronor.

Stockholms stad är dessutom på väg att ersätta 1 500 hyrcyklar med 5 000 eldrivna varianter.

Försäljningen kan mycket väl få ytterligare en skjuts i och med utnämningen till årets julklapp, tror Klas Elm.

– De som möjligtvis ännu inte har noterat elcykelhajpen kanske kan göra det. Det är redan ett väldigt ryck i försäljningen, men på marginalen kan nog några till uppmärksammas.

TT: Men är det inte en ganska dyr julklapp?

– Så väldigt dyr är den inte. Dessutom, om man köper den som julklapp nu kan man få tillbaka 25 procent av kostnaden. Så sett hjälper regeringen tomten lite grann, säger Elm.

Förra året var det VR-glasögonen som utsågs till årets julklapp och bland tidigare exempel finns DVD-spelaren (år 2000), råsaftscentrifugen (2013) och bakmaskinen (1988).

Enligt HUI Research ska årets julklapp vara en nyhet, eller något som ”fått ett nyväckt intresse under året”, samt att den ska ”svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter”. Dessutom ska produkten ”representera den tid vi lever i”. (TT)