Det råder just nu stjärnstrålning över dansen i Piteå. Som en del i projektet Age on Stage jobbar stjärnkoreograferna William Forsythe, Martin Harriague och Johannes Wieland med varsitt verk som i september kommer ha världspremiär i Piteå under samlingsföreställningen Dance On Extended.

Danskompanierna Age on Stage och Berlinbaserade Dance On arbetar för tillfället med Johannes Wielands nya verk. Wieland är en välrenommerad koreograf som till vardags är residenskoreograf på Staatstheater Kassel i Tyskland. Tillsammans med professionella dansare i 50-årsåldern befinner han sig i Piteå för att under fem veckor öva in det ännu obetitlade verket, som kommer att ha premiär i Piteå. Än så länge befinner man sig i skiss-stadiet. Johannes Wieland berättar att han föredrar en samarbetsprocess snarare än färdiga mallar.

– Just nu utforskar vi. Jag vet inte själv hur ett verk kommer att se ut när jag börjar jobba. Det är en dialog mellan mig som koreograf och de som dansar där vi inspirerar varandra och där vad som helst kan hända.

Artikelbild

| Från vänster: Koreografen Johannes Wieland, producenten Charlotta Öfverholm och konstnärlig ledare Christopher Roman.

Johannes Wieland har hunnit vara i Piteå i två dagar när PT besöker dansstudion på musikhögskolan. Han upplever arbetsmiljön i Piteå som avslappnad.

– Jag har ännu inte hunnit bekanta mig så mycket med stan eller människorna, men det är en befriande miljö, säger han.

Johannes Wieland har gjort sig känd i dansvärlden för sina emotionella koreografier, ofta med koppling till urbana miljöer och människans plats i dem. I sitt nya verk har han vänt blickarna mot lögnens roll i det samtida samhället, och utforskar psykologin bakom relationen mellan människan och makten.

– Den här föreställningen är inspirerad av dagens klimat av alternativa fakta. Jag blev inspirerad av lögnernas psykologi och hur politikerna använder lögnen som strategi. Föreställningen handlar främst om våra egna lögner, om hur vi ljuger för oss själva, och vad det politiska systemet gör med oss, säger Johannes Wieland.

Det politiska klimatet påverkar Johannes Wieland på fler sätt än det kreativa. Under många år har han drivit två danskompanier, ett i Tyskland och ett i New York. Numera är han sällan i New York, vilket beror såväl på USA:s kulturklimat och på den politiska utvecklingen.

– Kulturen graviterar mer och mer mot Europa. Det är väsentligt mycket svårare att få ekonomiska anslag i USA, jag förstår faktiskt inte hur de andra kompanierna får ihop ekonomin. Sen har hela Trump-situationen gjort mig väldigt avtänd på USA, det ska villigt sägas.

Som producent för Dance On Extended står Charlotta Öfverholm, själv även koreograf och professionell dansare. Hon startade Age on Stage 2015 som ett projekt med mål att ge dansare över 45 år en plattform att jobba på. I en bransch där karriären är kort och erfarenhet ofta får ge vika för ungdom vill hon sätta fokus på det orimliga i dansvärldens åldersfixering.

– Vi vill skapa en arbetsplats för dansare över pensionsåldern, då det inte finns några jobb men många vill fortsätta dansa. Många är i toppform och har en massa erfarenhet. Vi vill skapa en diskussion kring detta. Varför ser det ut på det här sättet? Att man ska vara smal och ung men utan erfarenhet för att kunna dansa professionellt?

–  Vi måste kunna förvandla samhället. Vi blir äldre och äldre, och vi kan inte gå i pension vid 65 om vi lever till 100. Denna diskussion har fått en boom i samhället, vilket är väldigt bra.

Age on Stage jobbar på två olika nivåer, en professionell del, som jobbar med scenproduktion och film, och en del som riktar sig till amatörer och entusiaster över 65 år som vill dansa för sitt eget nöjes skull. För detta ändamål håller Charlotta Öfverholm workshops på regelbunden basis, och i september kommer de Piteåbor som vill att kunna komma och dansa.

– Den 23e september kör jag en workshop i Piteå, och dagen efter håller jag en i Luleå. Då kan alla som är intresserade över 65 år anmäla sig för att komma och dansa, säger hon.

Dance On Extended har premiär på Acusticum den 22 september. Efter det följer en föreställning i Luleå, varpå föreställningar följer ute i Europa under våren 2018.