Repetitionerna med Norrbottens kammarorkester är inne på andra dagen och rosade finska mezzosopranen Virpi Räisänen har anlänt.

– Känslan är bra och positiv. Musikerna i orkestern är flexibla och villiga, säger dirigenten Okko Kamu.

.

Artikelbild

| Sångstjärna. Meriterade finska mezzosopranen Virpi Räisänen gästar Piteå kammarkorkester under turnén.

De finlemmade partierna i ”Eanan, gi?a nieida” är en utmaning.

– Samtidigt som det ska vara exakt i rytm och puls innehåller den inte några som helst taktsträckor. Det ska flyta framåt disciplinerat. Om man tappar pulsen tappar man en väsentlig del av hela verket. Det är den som håller det vid liv. Livets puls.

.

Verket är en beställning från Lapplands kammarorkester, Norrbottens kammarorkester och norska Arctic Filharmonic. Inspirationen kommer från samiska poeter. Rauni Magga Lukkari, Tromsö, Rose-Marie Huuva, Kiruna, samt finsk-samiska Nils-Aslak Valkeapää.

Artikelbild

| Rutinerad. Med van hand och rutin från de verkligt stora scenerna dirigerar Okko Kamu Norrbottens kammarorkester.

– Jag har gjort ett kollage från de här dikterna. De reflekterar på ett bra sätt sinnesstämningar i norr, relationen med naturen och kontakten mellan generationer bland samer, där förfäderna är närvarande i vardagen. Det är den samiska värld jag vill gestalta, säger kompositören Outi Tarkiainen som följer repetitionerna från publikplats.

– En viktig sak som håller samman de sju sångerna är ett cykliskt tänk. Tiden är inte linjär i den samiska världen, den går i cykler. Sångerna är i par: den första och den sjunde, den andra och den sjätte … I mitten finns den fjärde som inte hör till någon annan. Naturen är närvarande i alla sju, men i den fjärde blir den förstörd och förorenad. Naturens vanliga tecken fungerar inte längre, berättar Tarkiainen.

Artikelbild

| Finska gäster. Virpi Räisänen och Okko Kamu i samspråk.

.

Textinnehållet är både poetiskt och dramatiskt.

– Det finns politiska idéer i sångcykeln. I tredje sången finns det text från 1700-talet som berättar om hur samerna förlorar sitt land och inte kan köpa tillbaka det. Den politiska agendan var viktig för den samiska publiken.

Virpi Räisänen berömmer både orkestern och verket.

– Det är känsligt och här finns gott om färger. Det händer någonting hela tiden. Trots att stycket är långt känns det inte så. Man hamnar i den lappländska magiska atmosfären. Man kommer in i en zon där tid inte spelar någon roll. Outi har lyckats.

Inför framförandet av ”Eanan, gi?a nieida" har Virpi Räisänen besökt Utsjoki i norra Finland där hon har läst lite samiska. Det är lika svårt som om hon skulle sjunga på kinesiska, säger hon.

– Jag kunde ha stannat för evigt (skratt). Jag har alltid varit intresserad av samisk kultur. Därför är jag så glad att jag fick den här möjligheten att få sjunka in, genom språket. Jag talar det inte, men jag fick en liten glimt.

.

”Eanan, gi?a nieida” beskrivs som ett av de första konstmusikstyckena på samiska.

– Det är första gången poeterna är mestadels kvinnliga, en minoritet i en minoritet. Kanske blir det en vacker dag en samisk mezzosopran som sjunger verket, vem vet, säger Outi Tarkiainen.

.

Även Luleå och Haparanda får besök under miniturnén. Konserten i Piteå på lördag, som kompletteras efter paus med Beethovens första symfoni, spelas för övrigt in av Sveriges Radio P2.

– Det känns extra bra att komma ut på den här turnén. För oss på Norrbottensmusiken känns det viktigt att lyfta upp Finland 100 år. Både det finska och det samiska influerar ju Norrbotten jättemycket, säger Pia-Karin Helsing, nytillträdd producent för Norrbottens kammarorkester.