Den smygs igång a capella med ”Amazing grace”. Udda val och udda temperatur, men det här är inte någon vanlig konsert. Den är lite lös i tyglarna och skjuter friskt åt olika håll stilmässigt.

Vad sägs om ett fullmatat countrymedley komplett med tvättbräda och mandolin? Eller en tuff bluesattack på jultema? ­Eller allsång i ”Fröjdas vart sinne”?

.

Artikelbild

| Samsjunget. On Duty Gospel vävde en tät, tät väv bakom solisterna.

Informationsinslagen om Erikshjälpens arbete mot könsstympning gör att det helt enkelt blir små pauser på ett par ställen, men det gör inte så mycket.

The gospel of Christmas fyller en lucka bland svenska julkonserter. Den utmärker sig i ett softat, men behagligt grundsväng och omsorg om det finstilta. Om än själva låtarna inte alltid engagerar – några av låtarna är lite präktiga – så är engagemanget och rakt igenom helhjärtat.

.

Grundtonen är gospel och fokus ligger på Evelina Gard, etablerad sångstjärna i främst de kristna leden, och så Sharon Dyall, musikalartisten, gospelrösten och ”dubb-drottningen”.

Artikelbild

| Entusiastisk publik. Artisterna möttes av en härlig ­respons.

Gards bärnstensstämma och Dyalls djupare och tuffare uttryck trivs ihop. Att de kompletterar varann är en underdrift.

De backas upp förträffligt av Ahlgrens kapell och nio röster starka lokala kören On Duty Gospel som väver stämmor med precision och glädje. ”Rain (send it on down)” är ett bra exempel.

Artikelbild

| Sharon Dyall.

.

Sharon Dyall är en gigant inom dubbning av tecknat – hon har skrivit alla svenska texter i Disneys ”Frost” får vi veta – och det blir en innerligt fin stund när hon skickar upp nackhåren i givakt med ”Esmeraldas bön” som hon sjunger i ”Ringaren i Notre Dame”. ”Det är en alldeles för aktuell text i dag”, säger hon själv.

Artikelbild

| Cirka 200 personer besökte konserten.

Mer på samma linje får vi när damerna ger sig på ”When you believe” (Mariah Careys/Whitney Houstons duett från ”The Prince of Egypt”), en låt som inte är gjord för alla, men som når härlig höjd inte bara tonmässigt.

.

Artikelbild

| Glada miner på Storstrands scen.

Enda riktiga plumpen i protokollet är när bandet får en egen stund i rampljuset och väljer att göra ”Hosianna Davids son” till såsig musik för Bingolottos uppesittarkväll. ”Bertil 52, femma, tvåa ...” hör jag för mitt inre och famlar efter duttpennan. Alltså, nej!

En mullrande mäktig, etno-tung ”Dagen är kommen” avslutar det här musikkalaset som, sett till sin höga kvalité, borde ha fyllt salen.

Artikelbild

| Bra engagemang från On Duty.

Jamen det här var ju roligt!

Fotnot: Fler bilder hittar du på pt.se